Oulun ammattikorkeakoulun ICT-alan opiskelijat ovat jo parin vuoden ajan voineet hyödyntää Courseran ICT-opiskelijoille räätälöityä Career Academy -kurssitarjontaa oman opetussuunnitelmansa opintojaksotarjonnan lisäksi. Tässä artikkelissa tietojenkäsittelyn tiimin opettajat kertovat kokemuksistaan sekä hyödyistä ja haasteista, joita Courseran käyttöön liittyy.
Coursera on yhdysvaltalainen verkkokoulutusalusta, joka tarjoaa laajan valikoiman kursseja, erikoistumisohjelmia, ammatillisia sertifikaatteja ja tutkinto-ohjelmia yhteistyössä yliopistojen ja muiden organisaatioiden kanssa. Kursseihin sisältyy sekä kansainvälisten suuryritysten, kuten Meta, Google, Microsoft ja IBM koulutuksia, että suurten yliopistojen tarjontaa. Kurssitarjonnassa on monenlaisia opintokokonaisuuksia, jotka sopivat eri oppimistarpeisiin ja -tavoitteisiin. Ammatilliset sertifikaatit (professional certificates) auttavat opiskelijoita kehittämään työelämässä tarvittavia taitoja ja tarjoavat todistuksen, jonka voi liittää ansioluetteloon tai portfolioon. Erikoistumisohjelmat (specializations) keskittyvät tiettyyn aihealueeseen tai taitoon ja auttaa oppijaa syventämään osaamistaan tietyssä aiheessa. Ohjatut projektit (guided projects) ovat lyhyitä, käytännönläheisiä kursseja, joissa ohjatusti opitaan uusia taitoja tekemällä konkreettisia projekteja. (Coursera, 2024d.)
Oamk on ollut Courseran asiakas lokakuusta 2022 lähtien tarjoten opiskelijoille mahdollisuuden suorittaa opintoja rajatussa Career Academy -ohjelmassa (kuva 1), joka palvelee erityisesti ICT-alan opiskelijoita. Business Information Systems -alan Career Academy (Coursera, 2024b) tarjoaa opintoja ajankohtaisista ja syventävistä aihealueista, kuten fullstack development, tekoäly, koneoppiminen ja kyberturvallisuus.

Career Academyssa opintoja voi hakea ja valita oman urapolkunsa mukaan (kuva 2). Kurssitarjonta palvelee monipuolisesti eri oppijaryhmiä, kuten ammattilaisia, opiskelijoita sekä elinikäisiä oppijoita. Courseran kautta voit opiskella monia eri aiheita, kuten tietojenkäsittelyä, liiketoimintaa, taiteita ja paljon muuta. Kurssit ovat saatavilla verkossa, joten opiskelu on mahdollista omaan tahtiin ajasta ja paikasta riippumatta.

Courseran käyttö opintojen osana
Courseran opetussisältö muodostuu pääosin kursseista, jotka taas koostuvat moduuleista ja moduulien sisällä olevista yksittäisistä osioista. Kursseja voi suorittaa yksittäin, mutta kokonaisuuksina niistä muodostuu esimerkiksi ammatillisia sertifikaatteja ja ohjattuja projekteja. Coursera on määritellyt jokaiselle kurssille laskennallisen työtuntimäärän, jonka perusteella kurssin laajuutta voidaan arvioida opintopisteinä.
Courseran käytön kannalta keskeistä on määritellä selkeästi, mitä sisältöjä opiskelija voi sisällyttää tutkintoonsa tai käyttää Oamkin opintojakson osasuorituksena. Yksinkertaisimmillaan opiskelija suorittaa Courserassa kurssin, joka sisällytetään alkuperäistä nimeä käyttäen hänen opintoihinsa. Toinen tapa on Oamkin opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa Courserassa, jolloin opiskelija osoittaa osaamisensa Courseran kurssisuorituksella, mutta hänelle kirjataan vastaava Oamkin opintojakso. Kolmas vaihtoehto on käyttää valittuja kursseja tai moduuleita Oamkin opintojakson osasuorituksina.
Coursera ei anna kursseista tai sertifikaateista arvosanoja. Jos suorituksesta kuitenkin halutaan antaa arvosana, täytyy sen perustua osaamisen laajuuteen. Eräillä kursseilla on kokeiltu menettelyä, jossa opiskelija saa arvosanan 1 suorittamalla vähintään 75 prosenttia Courseran sertifikaattikoulutuksen moduuleista ja arvosanan 5 suorittamalla niistä 100 prosenttia. Muut arvosanat skaalautuvat lineaarisesti tällä välillä.
Coursera tutoropettajan näkökulmasta
Tutoropettaja voi esitellä Courseran tarjoamia opintoja jo ensimmäisen vuoden opintojen yhteydessä, esimerkiksi Opiskelu ja oppimisympäristö AMK:issa -opintokokonaisuuden yhteydessä. Opiskelijalla on mahdollisuus opiskella Courserassa sekä profiloivia ammattiopintoja että vapaasti valittavia opintojaksoja.
Ohjauksen ja opiskelun tueksi sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteiseksi työkaluksi on rakennettu Moodle-alusta, jossa kerrotaan kurssien suorittamisesta ja niiden hyväksiluvun hakemisesta opintopisteiksi Peppi-tietojärjestelmän hyväksilukutoiminnon kautta. Moodle-alustalta löytyy myös tallenteita, joissa kerrotaan Courserassa tarjolla olevista kursseista.
Tietojenkäsittelyn tutkintoon soveltuvista Courseran kursseista on koottu opettajien avuksi Excel-tiedosto, johon on sisällytetty kurssimoduulien tuntimääriä ja kurssien antamia opintopistemääriä (1 op = 27 tuntia). Opiskelijoiden suunnitellessa urasuuntautumistaan he keskustelevat opintosuunnitelmistaan tutoropettajan kanssa. Viime kädessä opinnon soveltuvuus tutkintoon varmistetaan opintovastaavalta.
Coursera osana uraohjautuvaa oppimista
ICT-alalla opiskelijat voivat suuntautua useille eri osaamisalueille. Monet opiskelijoista haluavat opiskella ohjelmointia tai siihen liittyviä asioita, kuten ohjelmistotestausta. Moni opiskelija kuitenkin haluaa laajentaa tai syventää osaamistaan myös muille osa-alueille, kuten järjestelmätukeen, tietoverkkoihin, pilvipalveluihin, tietokantoihin tai erityyppiseen sisältötuotantoon, kuten verkkosivut, sosiaalinen media, videot, animaatiot tai pelituotanto. Nykyisin suosittuja aiheita ovat myös tieto- ja kyberturvallisuus sekä tekoäly.
Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmaa on kehitetty tukemaan opiskelijan omia urasuunnitelmia, jolloin opiskelu voi olla mielekkäämpää ja motivoitunut opiskelija saa opinnot nopeammin valmiiksi. Kokemusten mukaan etenkin iltaryhmien monimuoto-opiskelijoille itsenäisesti suoritettavat Coursera-kurssit tuovat erinomaisen lisän ICT-alan opiskelijoiden opintotarjontaan. Uraohjautuvia opintojaksoja voi suunnitella esimerkiksi Uraohjautuva oppiminen -opintojakson opettajan kanssa.
Uraohjautuva oppiminen -opintojaksot tarjoavat opiskelijoille joustavia opiskelumahdollisuuksia, sillä opintojaksojen sisältö ja laajuus on ollut joustava. Esimerkiksi TIK24KM-ryhmän monimuoto-opiskelijoiden opetussuunnitelmassa (Oulun ammattikorkeakoulu, 2024) on kolme Uraohjautuva oppiminen -opintojaksoa (taulukko 1), joiden sisällön opiskelijat voivat suunnitella oman urasuuntautumisensa mukaan. Yhteensä opiskelija voi valita 10 opintopistettä osaamistaan syventäviä kursseja. Opiskelija on esimerkiksi voinut suorittaa Uraohjautuva oppiminen 1 -opintojaksolla (4 op) 8 opintopisteen Coursera-kurssin. Vaikka opintojaksot on sijoitettu opintosuunnitelmaan tiettyyn ajankohtaan, opiskelijat ovat voineet suorittaa opintoja heille sopivina ajankohtina.
Opintojakso | Opintopistemäärä | Ajankohta |
Uraohjautuva oppiminen 1 | 4 | 1. opintovuosi |
Uraohjautuva oppiminen 2 | 3 | 2. opintovuosi |
Uraohjautuva oppiminen 3 | 2 | 3. opintovuosi |
Kun opiskelija on suorittanut urasuunnitelmansa mukaisen Coursera-kurssin, hän palauttaa siitä Courseran antaman suoritustodistuksen linkkeineen opintojakson Moodle-alustalle, jolloin opettaja kirjaa suorituksen Peppiin. Kurssien, moduulien ja sertifikaattien nimiä ja osien nimiä kirjataan arvioinnin lisätieto suoritusotteeseen, josta opintovastaava ja muut opettajat voivat ne tarvittaessa nähdä. Silloin kun opiskelija suorittaa Courserasta koko kurssikokonaisuuden, opinnot voidaan kirjata Peppiin Coursera-opintokokonaisuuden nimellä.
Coursera joustavoittaa ja nopeuttaa opintoja sekä edesauttaa työllistymistä
Tutoropettajien kokemusten mukaan Courseran tarjoamat opintomahdollisuudet voivat parantaa opintojen etenemistä, tukea opiskelua tavoiteajassa ja antaa joustoa opintojen aikatauluihin. Erityisesti työssäkäyvät ja aikuisopiskelijat hyötyvät näistä opiskelumahdollisuuksista. Valmistumisvaiheessa olevat opiskelijat voivat aikataulujen sitomatta opiskella Courseran avulla opinnoista puuttuvia kursseja.
Coursera-opinnot mahdollistavat myös laajasti erilaisia kesäopintomahdollisuuksia. Coursera voi edesauttaa valmistunutta opiskelijaa työllistymään. Opintojen aikana suoritetut työnantajien arvostamat ammatilliset sertifikaatit toimivat osoituksena opiskelijan osaamisesta.
Tilastoja Courseran käytöstä
Oamkilla on käytössään 700 Career Academy -käyttäjälisenssiä lisenssinhaltijoiden määrän vaihdellessa 550 ja 700 välillä. Passiivisia käyttäjiä poistetaan Courserasta manuaalisesti ja näin vapautetaan tilaa aina uusille käyttäjille. Coursera on osoittautunut opiskelijoille tärkeäksi, sillä syyslukukauden 2024–2025 kolmen ensimmäisen kuukauden aikana opiskelijat ovat ilmoittautuneet yhteensä 2 042 Coursera-kurssille. (Coursera, 2024c.)
Oamkin kahden vuoden Coursera-asiakkuuden aikana opiskelijat ovat viettäneet Courserassa 31 165 tuntia opiskellen aktiivisesti esimerkiksi katsomalla videoklippejä, tekemällä testejä tai lukemalla (Coursera, 2024a). Opintopisteiksi muutettuna tämä vastaa noin 1 150 opintopistettä.
Esimerkkeinä eri opiskelijaryhmien käyttämistä tuntimääristä DPD23SY-master-ryhmän opiskelijat ovat viettäneet Courserassa yhteensä 2 714 tuntia ja TIK23SP-ryhmän opiskelijat 1 091 tuntia vajaan kolmen lukukauden aika. TIK23KM-ryhmä on vajaan 4 lukukauden aikana kuluttanut Courserassa 1 529 tuntia. (Coursera, 2024a.) Tuntimäärät koostuvat kaikesta Courserassa tehdystä opiskelusta, joihin sisältyy pakollisiin opintojaksoihin sisällytetyt osiot, opintojaksojen vaihtoehtoiset suoritustavat, vapaasti valittavat opintojaksot sekä kaikki muu opintopisteitä tuottamaton opiskeluaika.
Kahden vuoden aikana opiskelijat ovat suorittaneet runsaasti erilaisia erityisesti ohjelmointiin ja digitaaliseen markkinointiin liittyviä opintoja, joiden suoritusmääriä havainnollistetaan taulukossa 2. Kaiken kaikkiaan opiskelijat ovat tehneet suorituksia 299 erilaiseen kurssimoduliin. (Coursera, 2024a.)
Opintomoduuli | Suoritusten lukumäärä |
Foundations of Digital Marketing and E-commerce | 268 |
Python for Data Science, AI & Development | 193 |
Introduction to Front-End Development | 147 |
Build Wireframes and Low-Fidelity Prototypes | 146 |
Version Control | 122 |
React Basics | 114 |
Programming with JavaScript | 112 |
Foundations of User Experience Design | 111 |
HTML and CSS in depth | 95 |
Introduction to Relational Database and SQL | 80 |
Opiskelijoiden Coursera-kokemuksia
Kaikkein ahkerin Courseran käyttäjä on ollut Data Analytics and Project Management -tutkinto-ohjelmassa master-tutkinnon suorittanut Verere Gabriel Ebah (kuva 3). Ebah on opiskellut Courserassa jo yhteensä 999 tuntia, 107 kurssia ja suorittanut 17 ammatillista sertifikaattia (Coursera, 2024a).

Suurin motivaatio opiskelulle on ollut oppiminen.
Koin, että 90 opintopisteen laajuinen tutkinto ei voinut sisältää kaikkia asioita kattavasti ja Coursera on auttanut täydentämään aukkoja osaamisessa ja myös laajentamaan sitä, Ebah toteaa.
Vaikka Courseran kursseja voi suorittaa joustavasti ajasta ja paikasta riippumatta, pitää Ebah tärkeänä aikataulun luomista ja siinä pysymistä, muuten eivät opinnot etene. Courseran sisältöjä Ebah pitää pääosin laadukkaina. Erityistä kiitosta saavat useat Google ja Metan kurssit. Jossain määrin negatiivisena kokemuksena hän mainitsee joidenkin kurssien intensiivisyyden erityisesti videoiden osalta sekä toisinaan esiintyneet tekniset ongelmat.
Kurssien rakenne ja opetusmenetelmät ovat
yleisesti ottaen loistavia ja monissa kursseissa on kiitettävä määrä käytännön harjoituksia. Toisinaan myös sain kommunikoida ja tehdä yhteistyötä muiden oppijoiden kanssa ympäri maailmaa, Ebah kehuu.
Courseran opinnoista on ollut Ebahille merkittävää hyötyä opinnäytetyön (Ebah, 2024) tekemisessä erityisesti rakenteen ja teoreettisen viitekehyksen osalta. Ebah työskentelee Porissa Pelastusarmeijan osastonjohtajana ja on myös työssään hyödyntänyt kurssien oppia esimerkiksi parantamalla organisaation tiedonkeruuta kehittämäänsä datankeruusovellusta hyödyntäen. Tulevaisuuden kannalta hän pitää merkittävänä mahdollisuutta ylläpitää ajantasaisia taitoja ja erityisesti kyetä osoittamaan niitä Courseran sertifikaattien muodossa.
Opiskelijoiden Coursera-kokemuksia kartoitettiin elokuussa 2024 toteutetulla sähköpostikyselyllä, johon vastasi 84 ICT-alan opiskelijaa (Romppanen, 2024). Kyselyn mukaan opiskelija suorittaa tyypillisesti Courseran avulla 4–20 opintopistettä joko pakollisina tai vapaasti valittavina. Tavallisimmin opiskelija valitsee Courserasta ammatillisen sertifikaatin, mutta opiskelijat suorittavat myös muita Courseran tarjoamia kursseja, myös ilmaiskursseja ja ohjattuja projekteja. Suuri osa vastaajista (88 %) oli tyytyväisiä Career Academyn sisältämään kurssivalikoimaan. Kurssien sisältöön tyytyväisiä oli 84 prosenttia ja niiden laatua piti hyvänä 85 prosenttia. Kaksi kolmasosaa (68 %) vastaajista piti kurssien vaatimustasoa sopivana. (Romppanen, 2024, s. 14–17.)
Romppasen (2024a, s. 18) mukaan 70 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että Coursera on auttanut tai auttanut huomattavasti edistämään opintoja. Courserasta näyttävät hyötyvän erityisesti monimuoto- ja master-ryhmien opiskelijat, sillä 76 prosenttia monomuotoryhmän opiskelijoista ja 81 prosenttia master-opiskelijoista koki Courseran edistäneen opintoja huomattavasti (Romppainen, 2024b). Lisäksi 29 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että Coursera on auttanut tai auttanut huomattavasti valmistumaan tavoiteajassa. (Romppanen, 2024a, s. 19.)
Romppasen (2024a, s. 19) mukaan opiskelijat pitävät Courseraa tärkeänä opintojensa kannalta, sillä 55 prosenttia kaikista vastaajista piti erittäin tärkeänä sitä, että omassa tutkinto-ohjelmassa voi tehdä Coursera-opintoja. Iltaryhmän opiskelijoista tätä mieltä oli 65 prosenttia vastaajista (Romppanen, 2024b).
Opetukselliset haasteet
Opettajille Courseran käyttö on tuonut lisähaasteita. Heidän tulee esimerkiksi seurata Coursera-kurssien suorituksia niin, ettei opiskelija voi samalla Coursera-suorituksella opintopisteitä useammalta eri opettajalta eri opintojaksoilla. Siksi kirjausten tekemiseen tulisikin sopia korkeakoulussa yhteiset pelisäännöt. Nyt tuplakirjauksia pyritään estämään arvioinnin lisätieto suoritusotteeseen kirjattujen Coursera kurssien ja moduulien avulla.
Toinen merkittävä haaste on siinä, että Courseran materiaaleja päivitetään jatkuvasti ja samalla kursseihin käytettävät tuntimäärät ja sisältyvät osiot voivat muuttua. Tämä vaikuttaa myös opiskelijalle annettavien opintopisteiden määrään. Siksi jokaisen kurssimoduulin tai sertifikaatin yhteydessä on tarkistettava, mitkä osiot opiskelija on suorittanut, jotta Peppiin voidaan kirjata tuntimäärää vastaavat opintopisteet.
Courseran käyttöä on rajoittanut myös rajallinen lisenssien määrä. Pakollisten kurssien osien suorittaminen Courserassa suurilla ryhmäkoilla on osoittautunut vaikeaksi, sillä lisenssejä on ollut vaikeahkoa saada riittämään kaikille. Lisenssejä saadaan vapautettua uusille käyttäjille vain poistamalla lisenssit passiivisilta opiskelijoilta manuaalisesti.
Jonkinlaisia haasteita on aiheutunut myös Career Academyn suppeahkosta kurssivalikoimasta, josta ei löydy kaikille opiskelijoille soveltuvaa opintotarjontaa. Myös arvosanojen puuttuminen Courserasta voidaan nähdä ongelmana, joskin hyväksyttymerkinnät saadaan annettua suoritettujen todistusten mukaan.
Courseran käyttöä kannattaa jatkossakin kehittää
Courseran Career Academy -palvelu tarjoaa kursseja, erikoistumisohjelmia ja ammatillisia sertifikaatteja, jotka ovat hyödyllisiä ICT-alan opiskelijoille. Courseran kurssit mahdollistavat opiskelijoille joustavan opiskelun ajasta ja paikasta riippumatta. Tämä on erityisen hyödyllistä työssäkäyville ja aikuisopiskelijoille.
Courseran avulla opiskelijat voivat suorittaa opintoja joustavammin, mikä tukee valmistumista tavoiteajassa. Suurin osa opiskelijoista on tyytyväisiä Courseran kurssitarjontaan ja kokee sen auttavan opintojen etenemisessä ja valmistumisessa. Vaikka Coursera tarjoaakin opiskelijoille monipuolisia omaa uraa tukevia oppimismahdollisuuksia, Courseran käytössä on havaittu myös haasteita. Rajallinen lisenssimäärä ei mahdollista suurten ryhmien yhtäaikaista palvelun käyttöä. Myös suoritusten seurantaan ja opintojen kirjaamisen opintorekisteriin tarvitaan selkeitä käytänteitä.
Anu Niva
lehtori
ICT ja liiketoiminta
Oulun ammattikorkeakoulu
Minna Kamula
lehtori
ICT ja liiketoiminta
Oulun ammattikorkeakoulu
Tanja Kangas
lehtori
ICT ja liiketoiminta
Oulun ammattikorkeakoulu
Ilpo Virtanen
yliopettaja
ICT ja liiketoiminta
Oulun ammattikorkeakoulu
Lähteet
Coursera. (2024a). Analytics [tilasto]. https://www.coursera.org/o/oamk/admin/analytics/learner-activity
Coursera. (2024b). Business Information Systems. https://www.coursera.org/career-academy/programs/business-information-systems
Coursera. (2024c). Learning Insights [tilasto]. https://www.coursera.org/o/oamk/admin/home
Coursera. (2024d). What Coursera Has to Offer. https://www.coursera.org/browse
Ebah, G. V. (2024). Programs at Pelastusarmeija: proposed approach for measuring impact [Master’s thesis, Oulu University of Applied Sciences]. Theseus. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024103027085
Oulun ammattikorkeakoulu. (2024). Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma K2024KM. https://opetussuunnitelmat.oamk.fi/68096/fi/68089/68125/1224
Romppanen, T. (2024a). Kysely Courseran Career Academy -palvelusta ICT-alan opiskelijoille [AMK-opinnäytetyö, Oulun ammattikorkeakoulu]. Theseus. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432942
Romppanen, T. (2024b). Courseran Career Academy -palvelusta ICT-alan opiskelijoille [AMK-opinnäytetyö, Oulun ammattikorkeakoulu]. Kyselyaineisto. Theseus. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432942
Vastaa
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.