Kaleva juhlisti 125-vuotiasta taivaaltaan järjestämällä Kaleva 2030 -hackathon-tapahtuman yhdessä Pohjois-Suomen korkeakoulujen kanssa. Aiheena oli ideoida, miltä tulevaisuuden media tulee näyttämään vuonna 2030. Ideat esiteltiin tuomaristolle kolmen työpäivän päätteeksi, ja paras idea voitti 5 000 euron pääpalkinnon. Tämä teksti tarjoaa kurkistuksen hackathonin kulissien taakse sekä kertoo tiimeistä ja heidän konsepteistaan.
Journalismi on muuttunut merkittävästi viime vuosina digitalisaation ja sosiaalisen median vaikutuksesta. Perinteiset tiedotusvälineet, kuten sanomalehdet ja televisio, ovat menettäneet yksinoikeutensa tiedon välittäjinä, ja uutisia kulutetaan yhä enemmän reaaliajassa verkossa. Tämä on lisännyt nopeuden merkitystä, mutta samalla herättänyt huolta uutisten laadusta ja luotettavuudesta.
Vastatakseen näihin ja muihin tulevaisuuden haasteisiin Kaleva järjesti yhteistyössä Pohjois-Suomen korkeakoulujen kanssa hackaton-tapahtuman 14.–16.11.2024 Linnanmaalla Oulun ammattikorkeakoululla Business Cornerin tiloissa. Paikalla oli 14 tiimiä viidestä eri korkeakoulusta. Voittajatiimille palkintona kilpailussa oli 5 000 euroa, toiseksi sijoittuneille 3 000 euroa ja kolmanneksi sijoittuneille 2 000 euroa.
Mikä ihmeen hackathon?
Hackathonit ovat ohjelmistokehitykseen liittyviä kilpailuja, joissa luodaan projektitiimeissä jokin teknologinen uusi idea. Hackathonit ovat tyypillisesti kestoltaan joko muutamia tunteja tai muutamia päiviä. Lyhyen keston takia kilpailujen tuotokset ovat yleensä konsepteja, joita voi lähteä jalostamaan eteenpäin. (Kaleva, 2024.)
Kalevan järjestämässä Kaleva 2030 -hackathonissa aiheena oli tulevaisuuden media. Tiimien tehtävänä oli suunnitella, miltä Kaleva-lehti tulisi näyttämään vuonna 2030. Tiimeillä (kuva 1) oli 45 tuntia aikaa luoda konsepti tuotteesta tai palvelusta, josta asiakkaat olisivat valmiita maksamaan. Hackathonin lopuksi tiimit esittelivät omat ideansa pitchaustyylillä tuomaristolle. Aikaa pitchaukselle oli viisi minuuttia. Kolmihenkisessä tuomaristossa oli Kalevasta Ville-Petteri Määttä, Veikkauksen johtaja Jarkko Nordlund ja Kaisa Still Oulun yliopistosta.
Tiimit
Kaleva 2030 -hackathoniin osallistui 14 tiimiä viidestä eri korkeakoulusta. Osallistujamäärä oli noin 60 opiskelijaa. Opiskelijoita oli Oulun, Lapin ja Kajaanin ammattikorkeakoulusta sekä Oulun ja Lapin yliopistosta. Kaleva maksoi majoittumisen ja matkakulut niille tiimeille, jotka tulivat Oulun ulkopuolelta. Tiimikoot vaihtelivat 3–8 hengen välillä ja ne rakentuivat poikkitieteellisesti, jotta joka tiimissä oli monipuolisesti eri alojen osaajia.
Voittajajoukkue ArcTeek Donkeys kuittasi 5 000 euron palkinnon. Joukkueeseen kuuluivat Aprotim Paul, Pyry Vartiovaara ja Ahmed Jabir Zuhayr Oulun yliopistosta. Joukkueen idea oli Kaleva Konnect -palvelu, joka yhdistää tekoälyllä tuotettuja toimintoja Kalevan sisältöön. Kaleva Konnect sisältää kolme AI-ratkaisua tulevaisuuden median tarpeisiin. Ensimmäinen ratkaisu on Kaleva Xpert. Se on chat-toiminto, joka osaa tiivistää Kalevan artikkeleita, vastata käyttäjän artikkeleita koskeviin kysymyksiin ja tarjota artikkeleihin liittyviä linkkejä Kalevan muuhun sisältöön. Toinen AI-ratkaisu, CommenttiBotti, tarjoaa Kalevan sisältöön liittyvien kommenttien tiivistelmiä, nostaa kommenttien avainasioita esille ja mahdollistaa turhien tai toistuvien kommenttien rajaamisen pois. Lisäksi ratkaisu tarjoaa journalisteille kommentteihin liittyvää analytiikkaa. Kolmas AI-ratkaisu on Kaleva Debatr, jonka avulla käyttäjä voi käydä keskustelua artikkelin sisällöstä ja saada vasta-argumentteja artikkelissa esitettyihin väittämiin. Lisäksi ratkaisu tarjoaa eritasoista analytiikkaa sekä journalisteille että lukijoille. Joukkue kertoi hakkeroineensa Kalevan sivut esitelläkseen sitä, kuinka konsepti käytännössä toimii. Joukkueella oli kokemusta hackathoneista, sillä he ovat voittaneet jo viisi hackathonia peräkkäin. (Sopanen, 2024.)
The Elves -joukkue sijoittui toiseksi. Joukkueeseen kuuluivat Emily O’Connor, Andres Afonso ja Cesar Lorino. He kehittivät pelin, joka tähtää medialukutaidon oppimiseen. Jaetulle kolmannelle sijalle ylsivät Poroparonit sekä Next Edition. Poroparoneihin kuuluivat Inka Kuljuntausta, Heidi Lähteenmäki ja Pinja Hannula. Next Editioniin kuuluivat Erja Vuorio, Maksim Kalashnikov, Daniel Ahmetshin, Ziqi Li, Dat Le, Hang Nguyen ja Reetta Salmela.
Hackathonin vapaaehtoiset
Vapaaehtoisia hachatonissa oli mukana tiimien huoltohenkilöinä kolmessa vuorossa. He keittivät kahvia, auttoivat ruuan esille laitossa ja huolehtivat tilan siisteydestä. Tiimit olivat hajaantuneet ympäri kampusta, joten Business Cornerissa oli rauhallinen tunnelma. WhatsApp-ryhmän avulla tiimeihin saatiin tarvittaessa yhteys ja heidät koottua koolle. Hackathonin luonteesta johtuen tekemistä riitti iltaisin kello kymmeneen asti ja aamulla ensimmäinen vuoro alkoi jo heti seitsemän jälkeen.
Vapaaehtoisuus tarjosi mukavan tavan päästä mukaan hackathonin pyörteisiin. Vapaaehtoisille oli tarjolla samat antimet kuin osallistujillekin eli tarjolla oli ilmainen lämmin ateria pari kertaa päivässä (kuva 2). Välipalaa, virvokkeita, proteiinijuomia ja kahvia oli saatavilla myös. Vapaaehtoiset saivat myös hackathon -paidat ja -kulkupassit. Kokonaisuutena hackathon tarjosi intensiivisen katsauksen tulevaisuuden mediaan ja siihen, miten lyhyessäkin ajassa monialaiset tiimit pystyvät innovoimaan ennestään tuntemattomasta aiheesta hienoja ja uudenlaisia konsepteja.
Tulevaisuuden mediaa ja luovaa kilpailua
Osallistujat kehittivät innovatiivisia konsepteja muun muassa datan hyödyntämiseen, personoituun sisällöntuotantoon ja uusien yleisöjen tavoittamiseen. Hackathon tarjosi ainutlaatuisen tilaisuuden yhdistää eri alojen osaamista ja pohtia, miten media voi säilyttää relevanssinsa nopeasti muuttuvassa digitaalisessa ympäristössä.
Tuloksena syntyneet ideat eivät pelkästään haasta perinteisiä toimintatapoja, vaan tuovat myös esiin uusia tapoja vahvistaa luottamusta ja läpinäkyvyyttä journalismissa. Tapahtuman aikana korostuivat erityisesti ketteryys, jatkuva oppiminen ja teknologian rooli mediakentän tulevaisuuden rakentamisessa.
Tapahtuma ei ollut pelkkää kilpailua, vaan myös verkostoitumista ja ajatusten vaihtoa eri taustoista tulevien osallistujien kesken. Vapaaehtoiset, media-alan asiantuntija ja osallistujat loivat yhdessä ympäristön, jossa ideoita jaettiin avoimesti ja uusia näkökulmia otettiin rohkeasti vastaan. Tämä yhteisöllinen lähestymistapa osoitti, että tulevaisuuden media rakentuu paitsi teknologisista innovaatioista, myös ihmisistä, jotka ovat valmiita haastamaan vakiintuneita ajattelutapoja ja luomaan jotain täysin uutta.
Sanna Körkkö
Opiskelee tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelmassa Oulun ammattikorkeakoulussa
Mikko Lainas
Opiskelee tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelmassa Oulun ammattikorkeakoulussa
Kasperi Vaarala
Opiskelee tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelmassa Oulun ammattikorkeakoulussa
Teppo Räisänen
kehittämispäällikkö
ICT ja liiketoiminta
Oulun ammattikorkeakoulu
Lähteet
Kaleva. (2024). Kaleva 2030 -hackathon. https://asiakaspalvelu.kalevamedia.fi/kaleva/hackathon/
Sopanen, M. (14.11.2024). Kaleva 2030 -hackathon alkaa tänään – Opiskelijat kehittävät tulevaisuuden mediaa Kalevan juhlavuoden tapahtumassa. Kaleva. https://www.kaleva.fi/kaleva-2030-hackathon-alkaa-tanaan-opiskelijat-keh/11401741
Sopanen, M. (16.11.2024). Kaleva 2030 -hackathonin voittajat nukkuivat kolmen päivän aikana 7 tuntia – Ideoilla pyrittiin saamaan nuoret innostumaan uutisista. Kaleva. https://www.kaleva.fi/kaleva-2030-hackathonin-voittajat-nukkuivat-kolmen/11405792
Vastaa
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.