Työnhakuprosessi alkaa usein kiinnostavien yritysten ja työpaikkojen etsimisellä. Ensimmäinen vaihe ohjaa työnhakijan yleensä yrityksen verkkosivuille, jotka tarjoavat tietoa yrityksestä. Yrityksen verkkosivuille laadittu urasivusto, jossa kuvataan yrityksen tarjoamia uramahdollisuuksia ja avoimia työpaikkoja, on siis tärkeässä roolissa, kun yritys haluaa löytää uusia työntekijöitä ja tehdä hyvän ensivaikutelman työnhakijoihin. Tässä tekstissä kerrotaan Profilencen toimeksiantona toteutetun ICT-opiskelijoille suunnatun kyselytutkimuksen tulokset koskien urasivustojen sisältöjä.

Vastavalmistuneesta opiskelijasta työnhaku voi tuntua haastavalta erityisesti ilman työkokemusta, sillä työpaikkailmoituksissa vilisevät vaatimukset tuntuvat ylittävän opiskelijan tutkintoon pohjautuvan osaamisen. Kynnys hakea työpaikkoja on tällöin korkeampi ja osa jättää hakematta sen takia. Olisi kuitenkin hyvä löytää uusia keinoja, joilla vastavalmistuneet pääsisivät töihin. Työnhaussa heitä auttavat huolellisesti valmistellut työhakemukset, aktiivisuus ja hyvä motivaatio sekä työnantajien avoimuus ja tuki uran alkuvaiheessa. Näiden tekijöiden huomioiminen parantaa merkittävästi nuorten mahdollisuuksia löytää mielekkäitä ja kehittäviä työmahdollisuuksia. (Academic Work, 2024.)

Oululainen Profilence on kehittänyt verkkosivuilleen uutta urasivustoa, jonka kautta työnhakija pääsee tutustumaan yrityksen arvoihin, työntekijöiden uratarinoihin ja tarkastelemaan mahdollisia avoimia työpaikkoja. Yhteistyössä Profilencen kanssa toteutettiin kyselytutkimus, joka suunnattiin valmistumisvaiheessa ja opintojen loppuvaiheessa oleville tietojenkäsittelyn, tieto- ja viestintätekniikan sekä kansainvälisen Information Technology -tutkinto-ohjelman opiskelijoille. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia elementtejä opiskelijat odottavat näkevänsä kiinnostavan yrityksen urasivustolla.

Vastauksia kyselyyn saatiin 44. Vastaajista kaksi kolmasosaa vastasi kyselyyn suomeksi ja loput englanniksi. Vastaajista 29 oli miehiä, 11 naisia ja 2 vastaajista oli valinnut vaihtoehdon muu sukupuoli. Vastaajista 61 prosenttia oli 20–29-vuotiaita, 30 prosenttia 30–39-vuotiaita ja 40-vuotiaita tai vanhempia oli 9 prosenttia. Vastaajista 30 prosenttia oli neljännen vuoden opiskelijoita, 48 prosenttia kolmannen vuoden opiskelijoita ja loput 22 prosenttia toisen vuoden opiskelijoita.

Profilencen tarina

Profilence on vuonna 2014 Oulussa perustettu data-analytiikkaan keskittynyt ohjelmistokehitysyritys, joka on erikoistunut Android-pohjaisten laitteiden vakauden, suorituskyvyn ja energiankulutuksen optimointiin. Yrityksen on perustanut kolme pitkän uran tehnyttä asiantuntijaa, jotka loivat aiemmin Nokialla uraauurtavia laatuanalytiikan menetelmiä.

Profilence on vuosien varrella laajentanut toimintaansa älylaitteista lääkinnällisiin laitteisiin ja autoteollisuuteen. Yrityksen ratkaisut auttavat insinöörejä analysoimaan ja optimoimaan laitteiden pitkän aikavälin suorituskykyä ja turvallisuutta. (Profilence, 2024.) Vuonna 2023 Profilence valittiin Kasvu Open -tapahtumassa vuoden kasvuyritykseksi (Erkkilä, 2023), mikä korostaa sen asemaa ohjelmistolaadun optimoinnin edelläkävijänä.

Urasivustojen visuaalinen ilme ja käyttäjäkokemus

Visuaalinen ilme ja käyttäjäkokemus ovat keskeisessä roolissa urasivuston houkuttelevuudessa erityisesti nuorten työnhakijoiden näkökulmasta. Opiskelijat arvioivat yrityksen uskottavuutta ja houkuttelevuutta nopeasti verkkosivujen ulkoasun ja toiminnallisuuden perusteella. Jos sivusto tuntuu sekavalta tai vaikeasti navigoitavalta, opiskelijan kiinnostus saattaa lopahtaa ennen kuin hän ehtii tutustua tarjolla oleviin työ- tai harjoittelumahdollisuuksiin. Urasivuston tulee olla selkeä ja visuaalisesti miellyttävä. Värien, fonttien ja kuvien harmonia voi luoda ammattimaisen, mutta samalla helposti lähestyttävän vaikutelman. Hyvin toteutetut kuvat ja videoesittelyt voivat myös lisätä opiskelijoiden kiinnostusta ja auttaa heitä saamaan tietoa yrityksen toimintakulttuurista. (WDS, 2023.)

Nykypäivän työnhakijat, erityisesti opiskelijat, käyttävät mobiililaitteita tiedonhakuun enemmän kuin koskaan aiemmin. Tämä tarkoittaa, että urasivuston on oltava responsiivinen eli sen tulee mukautua erinomaisesti eri laitteille, kuten älypuhelimille, tableteille ja tietokoneille. Responsiivisuus on välttämättömyys, joka vaikuttaa suoraan siihen, kuinka pitkään opiskelija viihtyy sivustolla.

Sivustolla navigoinnin tulee olla helppoa. Työnhakijoiden tulisi löytää tarvitsemansa tiedot nopeasti ja vaivattomasti, mihin auttaa selkeä valikkorakenne, hakutoiminnot ja eri osioiden looginen ryhmittely. Esimerkiksi harjoittelupaikat, työpaikkailmoitukset ja uratarinat kannattaa sijoittaa omiin helposti löydettäviin osioihinsa.

Opiskelijoiden toiveet urasivustoille

Kyselytutkimusten tulosten mukaan vastaajat pitivät tärkeimpinä elementteinä sisältöä työn toimenkuvaan perehdyttämisestä, tietoa työpaikan työajoista ja etätyön mahdollisuuksista sekä palkkauksesta (kuva 1). Lisäksi he arvostavat käytännönläheistä tietoa yrityksestä ja sen tarjoamista työmahdollisuuksista.

Vaakapylväsdiagrammi, jossa ylimmästä eli isoimmasta prosentista alkaen: toimenkuvaan perehdytys, työaika, palkka, työpaikan kommunikaatiokieli, lyhyt videoesittely yrityksen toiminnasta, tasa-arvo ja eettisyys yrityksessä, työntekijöiden uratarinat, kestävä kehitys sekä lyhyitä videoesittelyjä.
KUVA 1. Sivustojen sisällön tärkeys ja kiinnostavimmat elementit.

Tärkeiksi sisällöiksi urasivuilla arvioitiin työpaikan kommunikaatiokieltä koskevan tiedon löytyminen sekä yrityksen näkemykset tasa-arvon ja eettisyyden edistämisessä. Työntekijöiden uratarinat kiinnostivat monia vastaajia. Myös tiedot yrityksen osallistumisesta tapahtumiin herättivät kiinnostusta avoimien vastausten perusteella. Kestävä kehitys, jota ei pidetty kovinkaan tärkeänä vastaajien keskuudessa, oli kansainvälisille opiskelijoille huomattavasti tärkeämpää.

Kyselyn avoimissa vastauksissa toivottiin konkreettista tietoa työn vaatimuksista sekä siitä, mitä osaamista ja ohjelmointikieliä työtehtävissä tarvitaan, jotta opiskelija voi arvioida omaa soveltuvuuttaan tehtävään. Harjoittelupaikat olisi hyvä erotella omaksi osiokseen, ja niiden tulisi olla helposti löydettävissä. Lisäksi sivustolta pitäisi käydä selvästi ilmi, onko harjoittelijoille tällä hetkellä tarvetta.

Vastaajista 59 prosenttia piti hyvin tärkeänä sitä, että sivustot toimivat mobiililaitteissa, ja 36 prosenttia piti hyvin tärkeänä sivuston visualisuutta. Sivuston saatavuutta omalla äidinkielellään piti hyvin tärkeänä 25 prosenttia. Sivuston helppokäyttöisyyttä piti hyvin tärkeänä 66 prosenttia vastaajista.

Sosiaalinen media yrityksen vetovoiman kasvattajana

Sosiaalinen media on tänä päivänä yksi tärkeimmistä kanavista tavoittaa nuoria työnhakijoita. Vastausten perusteella suosituimmat alustat olivat LinkedIn, Facebook ja Instagram (kuva 2). Ne eivät siis ole pelkästään viihteen tai verkostoitumisen välineitä, vaan myös paikkoja, joissa opiskelijat ja vastavalmistuneet etsivät tietoa mahdollisista työnantajista. Näkyvyys näillä alustoilla voi siis merkittävästi lisätä yrityksen vetovoimaa nuorten työnhakijoiden keskuudessa.

Vaakapylväsdiagrammi, jossa ylimmästä eli isoimmasta prosentista alkaen: LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube, Twitter/X ja TikTok.
KUVA 2. Suosituimmat sosiaalisen median kanavat työnantajatiedon etsimiseen.

Vastaajat suosivat eniten LinkedIniä työnhaussa. LinkedIn on ensisijaisesti urasuuntautunut alusta, jossa yrityksen aktiivisuus, kuten työntekijöiden tarinat, blogit ja työpaikkailmoitukset voivat herättää opiskelijoiden kiinnostuksen. Esimerkiksi julkaisut harjoittelumahdollisuuksista ja jaetut työntekijäkokemukset voivat rohkaista opiskelijoita ottamaan yhteyttä yritykseen.

Opiskelijoiden työnhaku

Tulosten perusteella opiskelijoiden mieleisin työnhakutapa on perinteinen CV ja saatekirje, jonka valitsi 39 prosenttia vastaajista. Toiseksi suosituin vaihtoehto oli yritysten sivuilla oleva valmis lomake, joka oli puolestaan 36 prosentin mielestä tärkein työnhaun kanava.

Sen sijaan videoesittelyt ja sosiaalisen median kampanjat eivät olleet vastaajien keskuudessa kovinkaan suosittuja työnhakuvaihtoehtoja. Vastaajista 46 prosenttia piti videoesittelyä ja 38 prosenttia sosiaalisen median kampanjaa huonoimpana vaihtoehtona. Keskivaiheille tärkeysjärjestystä päätyivät avoimet hakemukset, portfoliot ja työnäytteet (kuva 3).

Vaakapylväsdiagrammi, jossa ylimmästä eli isoimmasta prosentista alkaen: CV ja saatekirje, yrityksen sivuilla valmis lomake, avoin hakemus, portfolio, työnäyte, esittelyvideo ja sosiaalisen median kampanja.
KUVA 3. Mieleisimmät työnhakutavat.

Sosiaalisen median suosituin alusta työnhakuun oli selkeästi LinkedIn. LinkedIn toimii digitaalisena CV:nä ja se on alusta, joka mahdollistaa suoran yhteydenoton kiinnostaviin työnantajiin ja verkostoitumisen alan ammattilaisten kanssa. Omat vahvuudet on hyvä tuoda esiin rehellisesti ja niiden tunnistaminen on tärkeää työnhaussa ja uralla edetessä. LinkedInissä voi seurata itseä kiinnostavia yrityksiä ja se on paikka, jossa voi verkostoitua muiden ihmisten kanssa. (Salonen, 2024.)

Urasivustojen tärkeimmät elementit

Opiskelijat arvostavat erityisesti käytännönläheistä ja selkeää tietoa. Tärkeimmiksi elementeiksi tutkimuksessa nousivat toimenkuvan tarkka kuvaus, palkkatiedot ja mahdollisuudet etätyöhön. Lisäksi mobiilikäytettävyys on erittäin tärkeää, sillä työnhakijat käyttävät yhä enemmän älylaitteita. Sosiaalisen median alustoista korostui LinkedIn. Kyselytulosten perusteella visuaalinen ilme ja navigoinnin helppous ovat keskeisiä houkuttelevuuden osatekijöitä. Opiskelijat arvostavat myös mahdollisuutta nähdä uratarinoita ja jättää CV:n sekä työnäytteitä yritykselle.

Oamkin kyselytutkimuksen vaikutus Profilencen urasivustoon

Kyselytutkimuksen tulokset ovat vaikuttaneet merkittävästi Profilencen urasivuston rakenteeseen ja sisältöön. Tammikuussa 2025 avattu uusi urasivusto on suunniteltu vastaamaan opiskelijoiden ja työnhakijoiden tarpeisiin. Tutkimuksessa korostuneet tarpeet, kuten käytännönläheisen tiedon tarjoaminen, sivuston selkeys ja mobiilikäytettävyys, ovat ohjanneet sivuston suunnittelua. Esimerkiksi uratarinoiden esille tuominen ja selkeä valikkorakenne toteutettiin vastaamaan opiskelijoiden toiveita.

Profilencella on myös selkeä tavoite kehittää urasivustoa edelleen tulevaisuudessa. Tarkoituksena on lisätä sivustolle erillinen osio tarjolla oleville harjoittelu- ja projektipaikoille, jotta opiskelijat löytävät ne entistä helpommin. Yrityksessä meneillään oleva yrityskulttuurin kehitystyö tuo sivustolle myöhemmin lisää sisältöä, joka avaa Profilencen yrityskulttuuria vielä enemmän.

Kyselytutkimuksen tulokset tukevat myös suunnitelmia avata tulevissa Profilencen työpaikkailmoituksissa entistä tarkemmin roolien sisältöä, perehdytystä ja palkkahaarukkaa. Tämä on myös linjassa tulevan EU:n palkka-avoimuusdirektiivin kanssa, joka velvoittaa yrityksiä lisäämään avoimuutta palkkatietoihin. Näiden kehitystoimien avulla Profilence pyrkii luomaan urasivustosta paitsi informatiivisen myös aidosti työnhakijoita palvelevan kokonaisuuden. (Viljamaa, 2024.)



Sanna Körkkö
Opiskelee Oulun ammattikorkeakoulussa tradenomin (AMK) tutkinto-ohjelmassa tietojenkäsittelyä

Kasperi Vaarala
Opiskelee Oulun ammattikorkeakoulussa tradenomin (AMK) tutkinto-ohjelmassa tietojenkäsittelyä

Mikko Lainas
Opiskelee Oulun ammattikorkeakoulussa tradenomin (AMK) tutkinto-ohjelmassa tietojenkäsittelyä

Tuomas Romppanen
Opiskelee Oulun ammattikorkeakoulussa tradenomin (AMK) tutkinto-ohjelmassa tietojenkäsittelyä

Jukka Liimatta
Opiskelee Oulun ammattikorkeakoulussa tradenomin (AMK) tutkinto-ohjelmassa tietojenkäsittelyä

Maria Pernu
HR-manager
Profilence

Anu Niva
lehtori
ICT ja viestintä
Oulun ammattikorkeakoulu

Lähteet

Academic Work. (2025). YPAI 2022: Nuoret ammattilaiset ovat rohkeita työnhakijoita – työnantajien tulisi ottaa oppia heiltä. https://www.academicwork.fi/blogi/rework/oppia-nuorten-ammattilaisten-rohkeasta-tyonhausta

Erkkilä, J. (3.11.2023). Vuoden kasvuyritykseksi kruunattiin oululainen Profilence. Profilence ei ole kaihtanut riskinottoa kasvussaan [yritysuutiset]. SalkunRakentaja. https://www.salkunrakentaja.fi/2023/11/vuoden-kasvuyritys-profilence/

Profilence. (2025). Our story. https://profilence.com/company/our-story/

Salonen, A. (2024). Miten aktivoitua LinkedInissä? 6 tärkeintä askelta, jotka vievät sinua eteenpäin urallasi. Duunitori. https://duunitori.fi/tyoelama/linkedin-vinkit

Viljamaa, L. (2024). EU-direktiivi haastaa avoimeen palkkapuheeseen – fiksu työnantaja toimii heti: ”Edelläkävijöillä on iso etu”. Duunitori. https://duunitori.fi/tyoelama/eu-palkka-avoimuusdirektiivi

WDS. (2023). Miksi yrityksen tai brändin visuaalisen ilmeen suunnittelu on tärkeää? https://wds.fi/blogi/miksi-visuaalisen-ilmeen-suunnittelu-on-tarkeaa/