Sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa harjoittelut ovat keskeinen osa opiskelijoiden oppimisprosessia. Harjoittelut tarjoavat arvokasta käytännön kokemusta ja mahdollisuuden soveltaa teoreettista tietoa käytännön työympäristöissä. Harjoittelujen ohjaus on kuitenkin ollut haasteellista, erityisesti suurten opiskelijamäärien, vaihtelevien harjoitteluympäristöjen ja etäisyyksien vuoksi. Näiden haasteiden ratkaisemiseksi Oulun ammattikorkeakoulussa (Oamk) otettiin käyttöön kaikissa sosiaali- ja terveysalan tutkinto-ohjelmissa Workseed-järjestelmä, joka on digitaalinen alusta harjoittelujen hallintaan ja ohjaukseen. Tässä käsitellään Workseedin käyttöönottoa, sen hyötyjä ja käyttökokemuksia sosiaali- ja terveysalalla.

Tekoälyllä tehty kuvituskuva, jossa sairaanhoitaja pitää kädessään älypuhelinta.
Sairaanhoitajaopiskelija kirjaamassa suorituksiaan Workseediin (kuva: ChatGPT).

Workseed on digitaalinen alusta, joka on suunniteltu erityisesti harjoittelujen ohjauksen ja seurannan helpottamiseen. Sen avulla koulutusorganisaatiot voivat hallita harjoittelujaksoja, dokumentoida opiskelijoiden edistymistä ja parantaa vuorovaikutusta opiskelijoiden, harjoittelupaikkojen ohjaajien ja koulutusorganisaatioiden välillä. Kaikki harjoitteluihin liittyvä dokumentointi ja tiedonvaihto tapahtuu sähköisesti, mikä vähentää paperityötä ja varmistaa, että tarvittavat tiedot ovat helposti saatavilla kaikille osapuolille. Tämä tekee harjoittelujaksojen hallinnasta selkeämpää niin ohjaavan opettajan, opiskelijan kuin harjoittelupaikan ohjaajan näkökulmasta. (Workseed Oy, 2024.)

Workseed tarjoaa reaaliaikaisen näkymän opiskelijoiden harjoittelun etenemiseen. Opiskelijoiden suoritukset, oppimistavoitteet ja palaute ovat keskitetysti yhdessä paikassa, mikä helpottaa kokonaiskuvan hahmottamista. Harjoittelupaikkojen ohjaajat voivat kirjata arvioinnit ja kommentit suoraan järjestelmään, jolloin opiskelijat näkevät palautteen heti. Tämä nopeuttaa palautteen saamista ja tukee opiskelijoiden jatkuvaa kehittymistä. Lisäksi opiskelijat voivat palauttaa tehtäviään Workseediin ja seurata omaa edistymistään helposti. (Workseed Oy, 2024.)

Käyttökokemuksia Workseedistä

Workseedin käyttöönotto sosiaali- ja terveysalan harjoittelujen ohjauksessa on saanut paljon positiivista palautetta niin opiskelijoilta, ohjaavilta opettajilta kuin harjoittelupaikkojen ohjaajilta. Kokemusten perusteella Workseed helpottaa harjoittelujen seurantaa, parantaa viestintää ja sujuvoittaa ohjausprosessia merkittävästi.

Opiskelijat ovat kokeneet Workseedin tuovan harjoitteluihin selkeyttä ja järjestelmällisyyttä. Kaikki harjoitteluun liittyvä materiaali, tehtävät ja ohjeet ovat yhdessä paikassa, mikä helpottaa niiden hallintaa ja seurantaa. Järjestelmästä opiskelijat näkevät selvästi, mitä heiltä odotetaan ja miten he etenevät harjoittelun aikana.

Lisäksi Workseed mahdollistaa entistä tehokkaamman yhteydenpidon koulutusorganisaation ja harjoittelupaikkojen välillä. Tämä on erityisen tärkeää sosiaali- ja terveysalalla, jossa tiivis yhteistyö ja jatkuva palaute ovat avainasemassa onnistuneeseen ohjaukseen.

Harjoittelupaikkojen ohjaajat ovat olleet tyytyväisiä siihen, että opiskelijoiden harjoittelun seuraaminen ja arviointi Workseedin kautta on helppoa ja järjestelmällistä. Arvioinnit ja kommentit voi tehdä suoraan järjestelmään, jolloin opiskelijat saavat niistä tiedon nopeasti ja arviointiprosessi selkeytyy. (Kuva 2.)

Koulutusorganisaation näkökulmasta Workseed on tehostanut harjoittelujen hallintaprosesseja. Opettajat ja harjoitteluvastaavat voivat seurata opiskelijoiden edistymistä reaaliaikaisesti ja puuttua mahdollisiin haasteisiin ajoissa. Aiemmin harjoittelujen seuranta ja hallinta on vaatinut paljon manuaalista työtä, mutta Workseedin myötä prosessi on muuttunut huomattavasti tehokkaammaksi ja helpommin hallittavaksi. Workseedin käyttöönotto sujuvoittaa myös harjoittelukorvausten käsittelyä. Järjestelmästä saadaan raportit toteutuneista harjoittelutunneista harjoitteluorganisaatioittain ja ammattinimikkeittäin, mikä helpottaa harjoittelukorvausten maksun perusteiden tarkistamista ja vahvistamista.

Vaikka Workseedin käyttöönotto on tuonut mukanaan monia etuja, se vaati myös alussa paljon valmistelutyötä, kun kaikkien eri tutkinto-ohjelmien harjoitteluopintojaksot luotiin Workseediin ja ohjeistukset sekä koulutusmateriaalit luotiin tai muokattiin alamme käytäntöjen mukaiseksi. Lisäksi käyttöönotto on vaatinut erityisesti opettajilta uuden järjestelmän käytön omaksumista ja suunnittelua, miten järjestelmän mahdollistamat uudet tavat toimia hyödynnetään opiskelijan harjoittelun ohjauksessa. Tämä työ myös jatkuu tutkinto-ohjelmissa edelleen, kun hyviksi huomatut uudet käytänteet leviävät opettajien kesken. Käyttöönottovaiheessa panostettiin koulutukseen ja tukitoimiin, jotta kaikki käyttäjät pääsivät järjestelmän kanssa hyvään alkuun. Erityisesti alkuvaiheen tekninen tuki oli tärkeässä roolissa varmistamassa, että käyttö sujui ilman suurempia ongelmia. Tukea tarvitaan myös jatkossa, kun opettajat haluavat laajemmin ja uusilla tavoilla hyödyntää järjestelmää omilla opintojaksoillaan.

Workseed tehostaa harjoittelujen ohjausta

Kokemukset Workseedin käyttöönotosta sosiaali- ja terveysalan harjoittelujen ohjauksessa ovat olleet pääosin positiivisia. Vaikka käyttöönotto vaati aluksi opettelua, järjestelmän tuomat hyödyt ovat selkeät. Workseed on helpottanut harjoittelujen hallintaa, parantanut viestintää ja tehnyt ohjausprosessista systemaattisemman ja sujuvamman.

Workseed soveltuu erinomaisesti myös muiden alojen harjoittelujen ja käytännön oppimisen ohjaukseen, ei pelkästään sosiaali- ja terveysalalle. Esimerkiksi tekniikan aloilla, kuten insinöörikoulutuksessa, Workseed voi helpottaa työharjoittelujen ja projektien hallintaa. Opiskelijat voivat dokumentoida työssä oppimiaan taitoja ja suoritteita, ja ohjaajat voivat antaa palautetta suoraan järjestelmässä.

Oulun ammattikorkeakoulun päätös ottaa Workseed käyttöön kaikissa sosiaali- ja terveysalan tutkinto-ohjelmissa on ollut askel kohti nykyaikaista ja tehokasta harjoittelujen ohjausta, ja se on osoittautunut toimivaksi työkaluksi niin opiskelijoille, ohjaajille kuin opettajille.



Satu Pinola
tiimipäällikkö, lehtori
Hyvinvointi ja kulttuuri/Terveysala
Oulun ammattikorkeakoulu

Elisa Laukkanen
lehtori
Hyvinvointi ja kulttuuri/Sosiaaliala
Oulun ammattikorkeakoulu

Kirsi Jylhä
koulutussuunnittelija
Hyvinvointi ja kulttuuri
Oulun ammattikorkeakoulu

Lähteet

Workseed Oy. (2024). Oppimisympäristö ammattikorkeakoulun harjoittelujen hallintaan. https://www.workseed.fi/web/fi/digitaalinen-oppimisymparisto/ammattikorkeakoulujen-oppimisymparisto/