Tunnetaitojen, tunneosaamisen sekä tunnejohtamisen merkitys työyhteisössä on kasvanut viime vuosina. Juha Martikainen on pohtinut Hälsan blogissa tunnejohtamista ja hänen mukaansa nykypäivän työelämässä ei riitä, että työntekijät nähdään pelkkinä työtä suorittavina koneina. Työntekijät tulee nähdä kokonaisuutena, joiden johtamiseen kuuluu myös tunteet. Tunnetaidot ovat vuorovaikutustaitoja, joita jokainen johtaja voi oppia ja hyödyntää johtamisessa. Tunnejohtamisen taidot auttavat johtajaa tunnistamaan ja ymmärtämään johdettavien tunteita ja tarpeita.
Johda tunneilmastoa -kirjan (Alma Talent 2020) kirjoittajat Jarkko Rantanen, Ira Leppänen sekä Heikki Kankaanpää puolestaan uskovat, että tiimin tuloksellisuus ja ongelmanratkaisukyky kasvavat, kun tunteita johdetaan oikein. Erilaiset positiiviset tai negatiiviset tunteet vaikuttavat myös työntekijöiden energiatasoihin sekä siihen, millaisia päätöksiä he tekevät.
Martikaisen mukaan sitoutumisella on suora vaikutus henkilöstön tehokkuuteen: ”organisaatioissa, joissa henkilöstö on sitoutunut, tuottavuus on 147 % suurempi, kuin muissa yrityksissä.” Yksi vahvimmista keinoista on tunneperäinen sitouttaminen. Tässä blogitekstissä tarkastellaan tarkemmin, mitä tunnejohtaminen tarkoittaa ja miten sitä voi kehittää.
Tunnejohtamisen perusteet
Tunnejohtaminen tarkoittaa kykyä ymmärtää ja hallita omaa tunne-elämää sekä kykyä tunnistaa ja käsitellä muiden ihmisten tunteita. Tämä taito auttaa johtajia luomaan positiivisen ja kunnioittavan ilmapiirin, joka edistää avointa kommunikaatiota ja yhteistyötä. Tunnejohtamisen avulla johtaja pystyy myös kannustamaan tiimin jäseniä ja auttamaan heitä saavuttamaan tavoitteitaan.
Tunnejohtamisen kehittäminen
Tunnejohtamisen kehittäminen vaatii harjoittelua ja tietoista ponnistelua. Tässä muutamia vinkkejä, jotka voivat auttaa sinua kehittämään tunnejohtamisen taitoja:
1. Ole tietoinen omista tunteistasi – Ensimmäinen askel tunnejohtamisen kehittämisessä on oman tunne-elämän tunnistaminen. Ole tietoinen siitä, miten eri tilanteet vaikuttavat sinuun ja miten reagoit eri tunteisiin. Tämä auttaa sinua ymmärtämään, miten tunteet vaikuttavat käyttäytymiseesi ja miten voit hallita niitä paremmin.
2. Kuuntele toisia – Toisten tunteiden huomioiminen on tärkeää tunnejohtamisessa. Kuuntele
avoimesti ja pyri ymmärtämään, mitä toinen henkilö sanoo ja miten hän tuntee. Tämä auttaa sinua
rakentamaan luottamusta ja lujia suhteita tiimin jäsenten välillä.
3. Käytä empatiaa – Empatia on kyky asettua toisen ihmisen asemaan ja ymmärtää, miten hän tuntee.
Käytä tätä kykyä auttaaksesi muita tuntemaan olonsa kuulluksi ja ymmärretyksi. Empatia auttaa
myös sinua ratkaisemaan konflikteja ja luomaan yhteyden tiimin jäsenten välille.
4. Ole kärsivällinen – Tunnejohtamisen kehittäminen ei tapahdu yhdessä yössä. Kun työpaikalle saadaan luotua oikeanlainen tunneilmasto, työntekijöiden hyvinvointi paranee ja uskomme, että se vie meidät lähemmäksi kohti unelmien työelämää.
#tunnejohtaminen #johtaminen #työhyvinvointi #unelmientyöelämä #oamk #luotaitseesi
Blogikirjoituksessa on hyödynnetty ChatGPT –tekoälytyökalua. Tekstin ovat kirjoittaneet Oamkin Johtamisen ja työhyvinvoinnin YAMK-opiskelijat: Kati Alatulkkila, Anu Hentinen, Johanna Hämäläinen, Terhi Juusela, Iina Kolvanki ja Niina Kokkonen.
Maksuton tapahtuma Unelmien työelämä -seminaari järjestetään etänä ja livenä Oulussa 12.5.2023. Seminaarin teemoina ovat vuorovaikutus, tunnetaidot ja psykologinen turvallisuus. Ilmoittaudu mukaan TÄSTÄ.