28.3.2024 - Erkkilä Raija, Perunka Sirpa
Ammattikorkeakoulujen kestävyys- ja vastuullisuustyötä ohjaavat Yhdistyneiden kansakuntien (YK) kestävän kehityksen ohjelma Agenda 2030 sekä opetus- ja kulttuuriministeriön kestävän kehityksen linjaukset. Agenda 2030 tunnistaa koulutuksen ja TKI-toiminnan merkityksen tarvittavien muutosten aikaansaamiseksi. Kestävällä kehityksellä tarkoitetaan ekologisesti, sosiaalisesti,...
27.3.2024 - Länsitie Janne, Pakanen Lotta, Alakiuttu Tapani
Oulun ammattikorkeakoulussa käytetään monipuolisesti hybridiopetuksen teknisiä ratkaisuja ja niihin liittyviä pedagogisia malleja. HOPEDI-hankkeen tavoitteena on ollut kehittää työelämälähtöisiä ratkaisuja hybridiopetukseen ja -oppimiseen yhdessä sidosryhmien kanssa. Tässä artikkelissa käsitellään erilaisia Oamkissa käytössä olleita hybridiopetuksen malleja ja es...
26.3.2024 - Jalonen Päivi, Kajula Outi, Päätalo Kati
Sosiaali- ja terveysalan lähijohtajan osaamiseen kohdistuu paljon vaatimuksia laajassa ja jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Työhyvinvoinnin johtaminen on yksi lähijohtajan kompetensseista. Lähijohtajalta odotetaan taitoa johtaa työhyvinvointia strategisesti, ennakoivasti ja tulevaisuusorientoituneesti. Ennakoiva työhyvinvoinnin johtaminen perustuu palvelevaan johta...
25.3.2024 - Rasmussen Tanja, Tolonen Kai
Nykyinen kaupunkiympäristö ei tue ihmisen sisäänrakennettua tarvetta luontoyhteyteen. Virikkeetön arkkitehtuuri voi kuormittaa kaupunkilaisia ja altistaa krooniselle stressille. Ongelma on maailmanlaajuinen. Yhtenä ratkaisuna on käyttää rakennusten julkisivuissa enemmän luonnonmukaisia elementtejä. Yli puolet maa...
22.3.2024 - Kajula Outi, Hekkala Antti, Elo Satu
Digitalisaatio edellyttää sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöiltä erityisosaamisvalmiuksia tunnistaa digitalisaatioon liittyviä kehittämis- ja uudistamistarpeita sekä käyttöönottaa ja arvioida näiden ratkaisujen ja palveluiden vaikutuksia. Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) Hyvinvoinnin digitaaliset ratkaisut -tutkinto-ohjelma (YAMK) vastaa tähän muuttuvaan työelämän...
20.3.2024 - Laakkonen Mika-Petri, Männikkö Niko, Tyni Sanna
Vuoden 2023 aikana Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta on organisaatiouudistuksen myötä saanut uusia raameja, henkilöstöä sekä painoalat, joihin toiminta kohdentuu. Vuosi 2024 jatkuu TKI-toiminnan kehittämisen parissa ja TKI-yksikkö on vahvistunut kolmella uudella johtavalla tutkijalla. Jotta pääsemme ponnekkaasti vauhtiin uusissa tehtävissä...
Opettajatuutori on ammattikorkeakouluopinnoissa opiskelijalle tärkeä ja samalla lähin yhteyshenkilö opintoihin liittyvissä kysymyksissä. Saadakseen valmiudet tuutorointitehtävään opettajille järjestetään opettajatuutorikoulusta. Tässä artikkelissa kuvataan Oulun ammattikorkeakoulun opettajatuutorointia ja siihen valmentavaa opettajatuutoroinnin peruskoulutusta....
13.3.2024 - Päätalo Kati, Saarnio Reetta, Tiiliharju Hanna-Maija, Heiskanen Marika
Tunteet ja eettisyys ovat nousseet osaksi työelämäkeskustelua ja niiden merkitys myös työkyvylle on tunnistettu. Teemaa voidaan lähestyä Kestävä aivoterveys -hankkeessa kehitellyn affektiivisen ergonomian käsitteen kautta, joka oli esillä Oulun ammattikorkeakoulun hyvinvoinnin ja kulttuurin osaamisalan ensimmäisessä työelämäfoorumissa. Tässä blogitekstissä kuvaillaa...
12.3.2024 - Korva Susanne, Hautala Eija, Sakko Susanna, Rautio Tarja
Oulun ammattikorkeakoulun hyvinvoinnin ja kulttuurin sekä terveysalan osaamisaloilla on todettu, että alueemme yrittäjät eivät välttämättä tiedä korkeakoulumme tarjoamista palveluista. Siksi tarjotut palvelut jäävät hyödyntämättä. Osaamisalat vastaavat haasteeseen aloittamalla sote-toimialaan liittyvän tapahtumasarjan, jossa esitellään Oamkin tarjoamia palveluja yr...
1.3.2024 - Kilja Päivi, Mäntykangas Ulla
Ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opettajien työtä kuvaa kaksoisammatillisuus. Opettajien vahva ammatillinen identiteetti koostuu oman substanssialan osaamisen ja pedagogisen osaamisen vuoropuhelusta. Yhteiskunnan ja työelämän muutokset sekä ammatillisen koulutuksen reformi ovat vaikuttaneet opettajien työnkuvaan ja lisänneet tarvetta jatkuvalle oppimiselle....
29.2.2024 - Tolonen Kai, Harju Pekka, Pitsinki Vesa
ESBE-hankkeessa lisättiin tietoisuutta rakentamisen ympäristövaikutuksista, hiilijalanjälkilaskennasta, elinkaariarvioista ja digitaalisista LCA-työkaluista. Keskeisenä kohderyhmänä olivat pohjoisen alueen julkisen sektorin toimijat, yritykset ja rakentajat. Hankkeessa olivat Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) lisäksi mukana Luulajan teknillinen yliopisto ja Uumajan yli...
28.2.2024 - Riikola Henna-Maria, Tolonen Kai
Hevosklinikka ja -tallirakentamisessa törmätään usein rakennussuunnittelullisesti heikkoihin kokonaisuuksiin. Rakennukset ovat muodoltaan hallimaisia elementtiratkaisuja, joissa tilat on toteutettu laissa esiintyvin vähimmäisvaatimuksin ahtaiksi ja laitosmaisiksi. Huono tilasuunnittelu ammattiympäristössä on työturvallisuusriski. Tarvitaankin keinoja, joilla voidaan vaikutta...
26.2.2024 - Kurttila Sanna, Schroderus Mira
Oulun ammattikorkeakoulun lehtorit pääsivät opettajavaihdon yhteydessä tutustumaan stuttgartilaiseen käytäntöön järjestää korkeakoulutusta. Paikallisella ammattikorkeakoululla on ainutlaatuinen tapa toteuttaa opiskelijavalintaa ja opiskelua. Korkeakoulu tekee tiivistä yhteistyötä työelämän partnereidensa kanssa. Työnantajat valitsevat heille sopivat työntekijät ja ...
Lapsiperheköyhyys on arkea monissa perheissä myös Pohjois-Pohjanmaalla. Lapsuuden perheessä koettu taloudellinen niukkuus on riski hyvinvoinnille, ja sillä on tutkimusten mukaan kauaskantoisia vaikutuksia. Millaisin keinoin lapsiperheköyhyyttä voidaan poistaa? Artikkeli on jatkoa HOP − Hyvinvointia, osallisuutta ja pärjäämistä -hankkeen julkaisuille....
21.2.2024 - Rautio Tarja, Lappalainen Pirjo, Jokinen Kirsi, Virtanen Maarit
TEKOS-hankkeen materiaalipaketti ”Teknologialla osallisuutta – verkostolla vaikuttavuutta koulutusaihiotarjotin monialaiseen oppimiseen” kokoaa yhteen monialaisen oppimisen tukemiseen suunniteltuja koulutusaihioita. Tarjotin pohjautuu hankkeen tuloksiin ja yhdistää osallisuuden kokemuksen, älykkään teknologian ja tulevaisuusresilienssin teemat trialogisen o...
Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk) koordinoi Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus Jotpan hanketta, jossa luodaan digitaalinen osaamismerkistö tunnistamaan ja tunnustamaan matkailualalla työskentelevien henkilöiden osaamista. Oamkin erityisenä tehtävänä hankkeessa on toimia osaamismerkkiasiantuntijana ja edelleen vahvistaa Oamkin roolia valtakunnallisten osaamismerkist...
16.2.2024 - Alajuuma Maisa, Lotvonen Sinikka, Penttilä-Sirkka Suvi, Saarela Kaisa-Mari, Saarnio Reetta, Sakaranaho Tytti, Tahvanainen Sirpa, Tuiskunen Marika, Xiong Essi
Perinteistä vanhustenviikkoa vietettiin vuonna 2023 lokakuussa. Tällä kertaa teemana oli ”Tehdään iästä numero”. Ikäihmiset osallistuivat innokkaasti kolmen koulutusorganisaation opiskelijoiden suunnittelemiin ja toteuttamiin tapahtumiin. Niissä viihdyttiin yhdessä tanssien ja bingoa pelaten sekä saatiin ajankohtaista tietoa muun muassa suunhoidosta ja kaatumisten ehkä...
Syksyllä 2023 Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan kaksi lehtoria ja Stuttgartin Duale Hochschule Baden-Württembergin professori toteuttivat yhteisopetusta sosiaalialan opiskelijoille Suomeen ja Saksaan. Lisäksi opintojaksolla vieraili professori Yhdysvaltojen Radford-yliopistosta. Opintojakson aiheena olivat erilaiset hyvinvointiyhteiskunnat, opetuskielenä oli engla...
12.2.2024 - Alaluukas Pekka
Tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa tehdään tiivistä yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa. Opetuksen kannalta on tärkeää olla selvillä, millaisia teknologioita yrityksissä käytetään ja mihin suuntaan ne ovat menossa. Erityisen tärkeää on, että opiskelijat pääsevät mukaan tähän yhteistyöhön. Pitkän työn tuloksena on jo kehitetty laaja yhteistyöverkosto, m...
9.2.2024 - Spets Hanna, Alaniska Hanna
Oamkin ammatillisen opettajankoulutuksen koordinoima Kokko-hanke oli yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen korkeakoulupedagogiikan kouluttajien ja kehittäjien osaamisen kehittämishanke vuosina 2021–2023. Kouluttajat ja kehittäjät ympäri Suomea pääsivät jakamaan asiantuntijuuttaan ja hyviä käytäntöjä korkeakoulujen kesken. Hyödylliseksi osoittautuivat hankkeen monipuol...
7.2.2024 - Alaniska Hanna, Maikkola Merja, Spets Hanna
Korkeakoulupedagogiikan kehittäminen on koonnut yhteen eri toimijoita jo 1990-luvulta lähtien. Tässä artikkelissa kerrotaan historiallisesta Peda-forum-verkostosta ja esitellään nykyisiä molempien korkeakoulusektorien yhteisiä korkeakoulupedagogiikan verkostoja. Korkeakoulupedagogiikan kouluttajien ja kehittäjien KouKe-verkosto edistää aktiivisesti korkeakoulupedagogiikkaa ...
Blogikirjoituksessa tutustutaan siiliorakkaaseen (Hericium erinaceus) ja sen sisältämiin aineisiin. Siiliorakas sisältää lukuisia bioaktiivisia komponentteja, jotka herättävät kiinnostusta niiden potentiaalisten terveysvaikutusten takia. Näitä ovat esimerkiksi hericenone, hericene sekä ergosteroli. Lisäksi pohditaan, mitkä tekijät vaikuttavat bioaktiivisten komponenttien...
1.2.2024 - Kirkonpelto Anssi, Kiviniemi Liisa, Rasa Marjukka
Mielen hyvinvoinnin kysymykset ovat monin tavoin yhteiskunnassa tapahtuvan keskustelun keskiössä. Kohtaamattomuutta ja ulkopuolisuuden kokemusta on ympärillämme paljon. Sen vuoksi tarvitaan monenlaisia osallisuutta vahvistavia tapoja mielen hyvinvoinnin edistämiseen. Seuratanssi tarjoaa liikunnan lisäksi mahdollisuuden kohtaamiseen ja osallistumiseen sillä ajatuksella, että ke...
30.1.2024 - Koho Satu (toim.)
Monet viestinnän ammattilaiset, kuten toimittajat ja tiedottajat, työskentelevät etänä ja monimediallisesti, mikä tarkoittaa uusien työtapojen ja -välineiden haltuunottoa. Digitaalinen viestintä ja digiturvallisuus pitäisi hallita nykyistä paremmin. Lisäksi tuotetun sisällön on oltava ymmärrettävää ja luotettavaa, minkä lisäksi se täytyy paketoida houkuttelevaan m...
29.1.2024 - Järvelä Marja-Liisa (toim.)
Mikro- ja pk-yritysten jatkuvasti muuttuva toimintaympäristö haastaa yrityksiä uudistumaan. Osaamisen ja muutosvalmiuden kehittämisen tueksi tarvitaan lyhytkestoisen, työn lomassa tapahtuvan oppimisen mahdollistavia koulutuksia, jotka ovat tarjolla itsenäiseen opiskeluun ajasta ja paikasta riippumatta. Lisätukea voidaan tarjota erilaisissa info- ja sparraustilaisuuksissa, joide...
26.1.2024 - Rahkala Anna-Kristiina, Posio Auli, Poranen Ulla-Maija, Niemelä Outi, Korento Kati
Työelämässä oppiminen on tiimityötä, jonka keskiössä ovat työpaikkaohjaajan, opettajan ja opiskelijan välinen vuorovaikutus ja yhteistyö. Artikkelissa kuvataan kolmessa eri oppilaitoksessa kehittämishankkeen aikana tehtyjä työelämässä oppimisen ohjauksen pilotointeja. Tavoitteena oli tukea erityistä ohjausta tarvitsevia opiskelijoita työelämäjaksoilla sekä kehitt...
24.1.2024 - Honkanen Henna, Kärkkäinen Leena
Biotalouden Digi-Pilotit (BioDiPi) -hankkeessa kehitettiin uusia digitaalisia palveluja, sovelluksia ja laiteratkaisuja biotalouden yrityksille. HävikkiHäly, Luonnosta, LajitteluNeuvo ja RehuVahti digisovellukset ovat kenen tahansa toimijan vapaasti hyödynnettävissä ja kaupallistettavissa. Suomen päivitetyn biotalouss...
22.1.2024 - Lahtinen Merja, Korpi Hilkka, Holappa-Girginkaya Jaana
ICT-muutosviestinnässä on haasteita terveydenhuollon organisaatiossa. Joskus ICT-muutoksien tiedotteet tulevat liian suppealla jakelulla hoitoyksiköihin, jolloin tiedotteet eivät saavuta kaikkia tarvittavia henkilöitä. Tiedotteissa käytetty kieli saattaa olla liian teknistä, jolloin itse sisältö jää lukijalle epäselväksi. ICT-muutoksessa viestintäsuunnitelma on tärkeä...
19.1.2024 - Hietala Suvi
Onko vasikkakasvattamolle tarpeellista laatia työohjeita? Tietysti on! Työohjeilla edistetään töiden sujuvuutta, parannetaan työturvallisuutta ja edistetään vasikoiden hyvinvointia ja olosuhteita. Kuka työohjeista loppukädessä hyötyy ja millaisia mahdolliset hyödyt sitten ovat? Vasikkakasvattamoissa (kuva 1) py...
17.1.2024 - Saarikivi Outi, Säynäjäkangas Seija, Rantala Arja
Glaukoomaa eli silmänpainetautia sairastavien potilaiden määrä kasvaa Suomessa. Korkeammassa glaukoomariskissä olevien potilaiden tunnistaminen olisi mahdollistettavissa optometristeille kohdennetuilla kliinisillä ohjeistuksilla, joita Suomessa ei vielä ole. Kliiniset ohjeistukset voivat lisätä avokulmaglaukoomapotilaiden tunnistamista ja arvioimista, aikaistaa glaukoomapotil...
15.1.2024 - Hyytinen Ulriikka, Kinnunen Josefina, Nummilinna Katja, Holappa-Girginkaya Jaana
Digitalisaatio on tuonut uusia menetelmiä myös laboratorioalalle. Esimerkiksi veritauteja tutkivalla hematologian alalla automaattimikroskoopit nopeuttavat ja yksinkertaistavat tutkimusprosessia ja lisäävät luotettavuutta. Oulun ammattikorkeakoulun bioanalytiikan tutkinto-ohjelmassa hyödynnetään automaattimikroskopiaan perustuvaa CellaVision Proficiency Software -ohjelmistoa v...
12.1.2024 - Kiviahde Pekka, Pitsinki Vesa
Rakennustuotannon tehostamisesta ja tuottavuudesta on puhuttu viime aikoina paljon esimerkiksi ammattilehdissä. Tuotannon tehostaminen ja teollistaminen lyhentävät rakentamisaikoja. Vähemmälle on jäänyt, millä tavoin kiinteistöihin sijoittavat investoijat näkevät rakentamisaikojen lyhentämisen vaikutukset suhteessa investointipäätökseen. ...
10.1.2024 - Lämsä Erika, Kyngäs Riikka, Mikkonen Anni, Mäkikangas Virpi, Pöyskö Anne-Maria
Pienillä lapsilla hengitysteiden kehittymättömyys altistaa herkemmin erilaisille hengitysteiden tulehdustiloille ja hengitysvaikeuksille. Sairaalahoidossa hengitysvaikeutta voidaan hoitaa inhaloitavilla lääkkeillä, joita usein annostellaan lääkesumuttimella eli nebulisaattorilla. Terveydenhuollon ammattilaisen osaamiseen kuuluu lääkintälaitteen oikeaoppinen käsittely, turv...
8.1.2024 - Rusanen Hilla
Tietomallinnus on ollut Suomessa käytössä jo vuosia niiltä osin kuin sitä on haluttu hyödyntää. Eduskunta on 1.3.2023 hyväksynyt ilmastonmuutoksen torjunnan ja rakentamisen digitalisaatiota edistävän rakentamislain. Uusi rakentamislaki velvoittaa rakennushankkeeseen ryhtyvää toimittamaan rakennusvalvonnalle hanketta koskevat suunnitelmat ja erityissuunnitelmat tietomallim...
Oamk Journal
Julkaisija Oulun ammattikorkeakoulu
Päätoimittaja Tiina Kaksonen tiina.kaksonen@oamk.fi
ISSN 2737-0550
Yhteydenotot:
julkaisut@oamk.fi
www.oamk.fi
Palaute ja kehitysehdotukset
Otamme mielellämme vastaan palautetta, kysymyksiä tai muutosehdotuksia.
Ota yhteyttä julkaisut@oamk.fi.
Ohjeita kirjoittajalle
Tietoa Oamk Journalista
Toimituskunta
Toimituspolitiikka
Tekijänoikeudet
Saavutettavuusseloste
© 2024 Oamk Journal
Powered by WordPress
Theme by Anders Noren — Ylös ↑
Ohjeita kirjoittajalle