Oamk Journal

Oulun ammattikorkeakoulun julkaisuja

Kategoria

Hybridituottaja 2026 -koulutukset kehittävät tapahtuma-alan digitaalista osaamista Pohjois-Pohjanmaalla Blogi


16.4.2024 - Siikaluoma Mirko, Ålander Heidi

Miten elämykset välitetään tapahtumaa etänä kotisohviltaan seuraaville? Mitä oppia eri kokoiset hybriditapahtumat voivat ottaa television spektaakkelimaisista show’ista? Kesällä 2024 käynnistyvä Hybridituottaja 2026 -koulutus pureutuu siihen, mitä osaamista tapahtumatuottajat tarvitsevat tapahtumien ja kulttuurin viemiseksi digitaaliseen ympäristöön. ...

Näönkuntoutusohjauksen erityispiirteenä ovat yksilöllisyys ja oman työn kehittäminen Artikkeli


12.4.2024 - Thallinger Miia-Christina, Savolainen Merja, Tervasoff Päivi

Näkövammaisten liitto myönsi apurahan Thallingerin ja Ruskon näönkuntoutusohjauksen erityispiirteisiin liittyvään opinnäytetyöhön, jossa tutkittiin näönkuntoutusohjauksen erityispiirteitä vuorovaikutuksessa ja arjen toimintakyvyn tukemisessa työntekijöiden näkökulmasta. Tätä varten haastateltiin viittä Näkövammaisten liiton Kuntoutus-Iiriksen työntekijää. Arti...

Omakotitalon laajennus vaihtoehtona Opiskelijoilta


10.4.2024 - Aitto-oja Matti

Käyvätkö asuinneliöt pieneksi? Kannattaa miettiä omakotitalon laajentamista vaihtoehtona uuden rakentamiselle. Rakentamisen kustannukset ja lainan kallistuminen voivat yllättää. Tämä blogiteksti pohjautuu Oulun ammattikorkeakoulussa tehtyyn opinnäytetyöhön, jossa tarkasteltiin yläkerran rakentamista omakotitaloon. ...

Positiivisen psykologisen pääoman merkitys muuttuvassa maailmassa Artikkeli


8.4.2024 - Wenström Sanna

Maailma muuttuu ennenäkemättömällä vauhdilla, ja tulevaisuus on monilta osin vaikeasti ennustettavaa. Globaalit kriisit haastavat sekä yksilöiden hyvinvointia että yritysten kilpailukykyä. Ratkaisuna peräänkuulutetaan muutoskyvykkyyttä, mutta mitä se oikein tarkoittaa ja miten sitä voi kehittää? Tässä artikkelissa yksilöiden muutoskyvykkyyttä lähestytään positii...

Metsäalan henkilöstöhaasteet Blogi


4.4.2024 - Mäki Karoliina, Luukkonen Petri

Puuenergia-alan yrittäjät ovat tunnistaneet tarpeen henkilöstösuunnittelun kehittämisessä erityisesti työntekijöiden rekrytoinnissa, koulutuksessa ja motivoinnissa. Ala tarvitsee ammattitaitoisia ja sitoutuneita työntekijöitä. Tavoitteena on luoda vetovoimainen työympäristö metsäalalle. Oulun ammattikorkeakou...

Kestävä kehitys ja vastuullisuus näkyvät arjen tekoina Blogi


28.3.2024 - Erkkilä Raija, Perunka Sirpa

Ammattikorkeakoulujen kestävyys- ja vastuullisuustyötä ohjaavat Yhdistyneiden kansakuntien (YK) kestävän kehityksen ohjelma Agenda 2030 sekä opetus- ja kulttuuriministeriön kestävän kehityksen linjaukset. Agenda 2030 tunnistaa koulutuksen ja TKI-toiminnan merkityksen tarvittavien muutosten aikaansaamiseksi. Kestävällä kehityksellä tarkoitetaan ekologisesti, sosiaalisesti,...

Hybridiopetuksen ja -oppimisen mallit Oulun ammattikorkeakoulussa Artikkeli


27.3.2024 - Länsitie Janne, Pakanen Lotta, Alakiuttu Tapani

Oulun ammattikorkeakoulussa käytetään monipuolisesti hybridiopetuksen teknisiä ratkaisuja ja niihin liittyviä pedagogisia malleja. HOPEDI-hankkeen tavoitteena on ollut kehittää työelämälähtöisiä ratkaisuja hybridiopetukseen ja -oppimiseen yhdessä sidosryhmien kanssa. Tässä artikkelissa käsitellään erilaisia Oamkissa käytössä olleita hybridiopetuksen malleja ja es...

Työhyvinvoinnin johtaminen on lähijohtajan keskeinen kompetenssi Artikkeli


26.3.2024 - Jalonen Päivi, Kajula Outi, Päätalo Kati

Sosiaali- ja terveysalan lähijohtajan osaamiseen kohdistuu paljon vaatimuksia laajassa ja jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Työhyvinvoinnin johtaminen on yksi lähijohtajan kompetensseista. Lähijohtajalta odotetaan taitoa johtaa työhyvinvointia strategisesti, ennakoivasti ja tulevaisuusorientoituneesti. Ennakoiva työhyvinvoinnin johtaminen perustuu palvelevaan johta...

Arkkitehtuuri voi aiheuttaa urbaania stressiä – aivot kaipaavat takaisin luontoon Artikkeli


25.3.2024 - Rasmussen Tanja, Tolonen Kai

Nykyinen kaupunkiympäristö ei tue ihmisen sisäänrakennettua tarvetta luontoyhteyteen. Virikkeetön arkkitehtuuri voi kuormittaa kaupunkilaisia ja altistaa krooniselle stressille. Ongelma on maailmanlaajuinen. Yhtenä ratkaisuna on käyttää rakennusten julkisivuissa enemmän luonnonmukaisia elementtejä. Yli puolet maa...

Hyvinvoinnin digitaaliset ratkaisut -tutkinto-ohjelma (YAMK) mahdollistaa tiimioppimisen ja yritysyhteistyön Artikkeli


22.3.2024 - Kajula Outi, Hekkala Antti, Elo Satu

Digitalisaatio edellyttää sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöiltä erityisosaamisvalmiuksia tunnistaa digitalisaatioon liittyviä kehittämis- ja uudistamistarpeita sekä käyttöönottaa ja arvioida näiden ratkaisujen ja palveluiden vaikutuksia. Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) Hyvinvoinnin digitaaliset ratkaisut -tutkinto-ohjelma (YAMK) vastaa tähän muuttuvaan työelämän...

Johtavat tutkijat TKI-toiminnan ytimessä Blogi


20.3.2024 - Laakkonen Mika-Petri, Männikkö Niko, Tyni Sanna

Vuoden 2023 aikana Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta on organisaatiouudistuksen myötä saanut uusia raameja, henkilöstöä sekä painoalat, joihin toiminta kohdentuu. Vuosi 2024 jatkuu TKI-toiminnan kehittämisen parissa ja TKI-yksikkö on vahvistunut kolmella uudella johtavalla tutkijalla. Jotta pääsemme ponnekkaasti vauhtiin uusissa tehtävissä...

Opettajatuutori tukee opinnoissa edistymistä Artikkeli


18.3.2024 - Mäenpää Kati, Saarinen Susanna

Opettajatuutori on ammattikorkeakouluopinnoissa opiskelijalle tärkeä ja samalla lähin yhteyshenkilö opintoihin liittyvissä kysymyksissä. Saadakseen valmiudet tuutorointitehtävään opettajille järjestetään opettajatuutorikoulusta. Tässä artikkelissa kuvataan Oulun ammattikorkeakoulun opettajatuutorointia ja siihen valmentavaa opettajatuutoroinnin peruskoulutusta....

Ohjauksen ja oppimisen tuen yhteiskehittämistä Oamkin tutkinto-ohjelmissa Artikkeli


15.3.2024 - Toiviainen Elina, Laajala Tiina, Hiltunen Pirjo

Oulun ammattikorkeakoulussa aloitettiin vuonna 2023 ohjauksen ja oppimisen tuen kehittämiseen tähtäävä prosessi yhdeksässä tutkinto-ohjelmassa. Osuvaksi nimetty kehittämisprosessi on tarvepohjainen, sillä viime vuosina opiskelijoiden moniammatillisessa ohjauksessa on havaittu haasteita ja kuormitusta. Osuvassa pyritään parantamaan ja yhtenäistämään opetus- ja ohjaushenk...

Tunteilla ja eettisyydellä on merkitystä työssä: hyvinvoinnin ja kulttuurin osaamisalan ensimmäinen työelämäfoorumi Blogi


13.3.2024 - Päätalo Kati, Saarnio Reetta, Tiiliharju Hanna-Maija, Heiskanen Marika

Tunteet ja eettisyys ovat nousseet osaksi työelämäkeskustelua ja niiden merkitys myös työkyvylle on tunnistettu. Teemaa voidaan lähestyä Kestävä aivoterveys -hankkeessa kehitellyn affektiivisen ergonomian käsitteen kautta, joka oli esillä Oulun ammattikorkeakoulun hyvinvoinnin ja kulttuurin osaamisalan ensimmäisessä työelämäfoorumissa. Tässä blogitekstissä kuvaillaa...

Oamkin tapahtumista sykettä ja potkua sote-alan yritystoimintaan Blogi


12.3.2024 - Korva Susanne, Hautala Eija, Sakko Susanna, Rautio Tarja

Oulun ammattikorkeakoulun hyvinvoinnin ja kulttuurin sekä terveysalan osaamisaloilla on todettu, että alueemme yrittäjät eivät välttämättä tiedä korkeakoulumme tarjoamista palveluista. Siksi tarjotut palvelut jäävät hyödyntämättä. Osaamisalat vastaavat haasteeseen aloittamalla sote-toimialaan liittyvän tapahtumasarjan, jossa esitellään Oamkin tarjoamia palveluja yr...

Ammatillisten opettajien kaksoisammatillisuus jatkuvan oppimisen lähtökohtana Artikkeli


1.3.2024 - Kilja Päivi, Mäntykangas Ulla

Ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opettajien työtä kuvaa kaksoisammatillisuus. Opettajien vahva ammatillinen identiteetti koostuu oman substanssialan osaamisen ja pedagogisen osaamisen vuoropuhelusta. Yhteiskunnan ja työelämän muutokset sekä ammatillisen koulutuksen reformi ovat vaikuttaneet opettajien työnkuvaan ja lisänneet tarvetta jatkuvalle oppimiselle....

Asenteiden ja osaamisen vertailua Espanjassa – Rakennus-, energia- ja talotekniikan osaston ESBE-hankkeen benchmarking-matkalla Barcelonaan Blogi


29.2.2024 - Tolonen Kai, Harju Pekka, Pitsinki Vesa

ESBE-hankkeessa lisättiin tietoisuutta rakentamisen ympäristövaikutuksista, hiilijalanjälkilaskennasta, elinkaariarvioista ja digitaalisista LCA-työkaluista. Keskeisenä kohderyhmänä olivat pohjoisen alueen julkisen sektorin toimijat, yritykset ja rakentajat. Hankkeessa olivat Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) lisäksi mukana Luulajan teknillinen yliopisto ja Uumajan yli...

Hevosklinikkakokonaisuuden suunnittelussa tilan ja tarpeiden yhteensovittaminen on tärkeää Artikkeli


28.2.2024 - Riikola Henna-Maria, Tolonen Kai

Hevosklinikka ja -tallirakentamisessa törmätään usein rakennussuunnittelullisesti heikkoihin kokonaisuuksiin. Rakennukset ovat muodoltaan hallimaisia elementtiratkaisuja, joissa tilat on toteutettu laissa esiintyvin vähimmäisvaatimuksin ahtaiksi ja laitosmaisiksi. Huono tilasuunnittelu ammattiympäristössä on työturvallisuusriski. Tarvitaankin keinoja, joilla voidaan vaikutta...

Sosiaalialan työnantajat tekevät alan opiskelijavalinnat Stuttgartissa Blogi


26.2.2024 - Kurttila Sanna, Schroderus Mira

Oulun ammattikorkeakoulun lehtorit pääsivät opettajavaihdon yhteydessä tutustumaan stuttgartilaiseen käytäntöön järjestää korkeakoulutusta. Paikallisella ammattikorkeakoululla on ainutlaatuinen tapa toteuttaa opiskelijavalintaa ja opiskelua. Korkeakoulu tekee tiivistä yhteistyötä työelämän partnereidensa kanssa. Työnantajat valitsevat heille sopivat työntekijät ja ...

Lapsiperheköyhyys haastaa hyvinvointia Artikkeli


23.2.2024 - Goman Outi, Liikanen Sanna-Liisa

Lapsiperheköyhyys on arkea monissa perheissä myös Pohjois-Pohjanmaalla. Lapsuuden perheessä koettu taloudellinen niukkuus on riski hyvinvoinnille, ja sillä on tutkimusten mukaan kauaskantoisia vaikutuksia. Millaisin keinoin lapsiperheköyhyyttä voidaan poistaa? Artikkeli on jatkoa HOP − Hyvinvointia, osallisuutta ja pärjäämistä -hankkeen julkaisuille....

Teknologialla osallisuutta – verkostolla vaikuttavuutta: koulutusaihiotarjotin monialaiseen oppimiseen Raportti


21.2.2024 - Rautio Tarja, Lappalainen Pirjo, Jokinen Kirsi, Virtanen Maarit

TEKOS-hankkeen materiaalipaketti ”Teknologialla osallisuutta – verkostolla vaikuttavuutta koulutusaihiotarjotin monialaiseen oppimiseen” kokoaa yhteen monialaisen oppimisen tukemiseen suunniteltuja koulutusaihioita. Tarjotin pohjautuu hankkeen tuloksiin ja yhdistää osallisuuden kokemuksen, älykkään teknologian ja tulevaisuusresilienssin teemat trialogisen o...

Menestystarinana kestävän matkailun osaamismerkit Artikkeli


19.2.2024 - Pakanen Lotta

Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk) koordinoi Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus Jotpan hanketta, jossa luodaan digitaalinen osaamismerkistö tunnistamaan ja tunnustamaan matkailualalla työskentelevien henkilöiden osaamista. Oamkin erityisenä tehtävänä hankkeessa on toimia osaamismerkkiasiantuntijana ja edelleen vahvistaa Oamkin roolia valtakunnallisten osaamismerkist...

Tehdään iästä numero − opiskelijat ja ikäihmiset viihtyivät yhdessä vanhustenviikon tapahtumissa Blogi


16.2.2024 - Alajuuma Maisa, Lotvonen Sinikka, Penttilä-Sirkka Suvi, Saarela Kaisa-Mari, Saarnio Reetta, Sakaranaho Tytti, Tahvanainen Sirpa, Tuiskunen Marika, Xiong Essi

Perinteistä vanhustenviikkoa vietettiin vuonna 2023 lokakuussa. Tällä kertaa teemana oli ”Tehdään iästä numero”. Ikäihmiset osallistuivat innokkaasti kolmen koulutusorganisaation opiskelijoiden suunnittelemiin ja toteuttamiin tapahtumiin. Niissä viihdyttiin yhdessä tanssien ja bingoa pelaten sekä saatiin ajankohtaista tietoa muun muassa suunhoidosta ja kaatumisten ehkä...

Kansainvälinen opintojakso verkossa Blogi


15.2.2024 - Schroderus Mira, Kurttila Sanna

Syksyllä 2023 Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan kaksi lehtoria ja Stuttgartin Duale Hochschule Baden-Württembergin professori toteuttivat yhteisopetusta sosiaalialan opiskelijoille Suomeen ja Saksaan. Lisäksi opintojaksolla vieraili professori Yhdysvaltojen Radford-yliopistosta. Opintojakson aiheena olivat erilaiset hyvinvointiyhteiskunnat, opetuskielenä oli engla...

Haltian ja Oamkin tietotekniikan tutkinto-ohjelma aloittavat yhteistyön Blogi


12.2.2024 - Alaluukas Pekka

Tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa tehdään tiivistä yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa. Opetuksen kannalta on tärkeää olla selvillä, millaisia teknologioita yrityksissä käytetään ja mihin suuntaan ne ovat menossa. Erityisen tärkeää on, että opiskelijat pääsevät mukaan tähän yhteistyöhön. Pitkän työn tuloksena on jo kehitetty laaja yhteistyöverkosto, m...

Kokko-hanke kehitti korkeakoulupedagogiikan kouluttajien ja kehittäjien osaamista ajankohtaisista ja yhteisöllisistä teemoista Blogi


9.2.2024 - Spets Hanna, Alaniska Hanna

Oamkin ammatillisen opettajankoulutuksen koordinoima Kokko-hanke oli yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen korkeakoulupedagogiikan kouluttajien ja kehittäjien osaamisen kehittämishanke vuosina 2021–2023. Kouluttajat ja kehittäjät ympäri Suomea pääsivät jakamaan asiantuntijuuttaan ja hyviä käytäntöjä korkeakoulujen kesken. Hyödylliseksi osoittautuivat hankkeen monipuol...

Korkeakoulupedagogiikkaa kehitetään verkostoissa Artikkeli


7.2.2024 - Alaniska Hanna, Maikkola Merja, Spets Hanna

Korkeakoulupedagogiikan kehittäminen on koonnut yhteen eri toimijoita jo 1990-luvulta lähtien. Tässä artikkelissa kerrotaan historiallisesta Peda-forum-verkostosta ja esitellään nykyisiä molempien korkeakoulusektorien yhteisiä korkeakoulupedagogiikan verkostoja. Korkeakoulupedagogiikan kouluttajien ja kehittäjien KouKe-verkosto edistää aktiivisesti korkeakoulupedagogiikkaa ...

Siiliorakas – lääkinnällinen sieni Blogi


5.2.2024 - Koskela Antti-Eemeli, Kosamo Joni

Blogikirjoituksessa tutustutaan siiliorakkaaseen (Hericium erinaceus) ja sen sisältämiin aineisiin. Siiliorakas sisältää lukuisia bioaktiivisia komponentteja, jotka herättävät kiinnostusta niiden potentiaalisten terveysvaikutusten takia. Näitä ovat esimerkiksi hericenone, hericene sekä ergosteroli. Lisäksi pohditaan, mitkä tekijät vaikuttavat bioaktiivisten komponenttien...

Yhteisöllinen kulttuurikokemus mielen hyvinvoinnin edistäjänä − case seuratanssi Blogi


1.2.2024 - Kirkonpelto Anssi, Kiviniemi Liisa, Rasa Marjukka

Mielen hyvinvoinnin kysymykset ovat monin tavoin yhteiskunnassa tapahtuvan keskustelun keskiössä. Kohtaamattomuutta ja ulkopuolisuuden kokemusta on ympärillämme paljon. Sen vuoksi tarvitaan monenlaisia osallisuutta vahvistavia tapoja mielen hyvinvoinnin edistämiseen. Seuratanssi tarjoaa liikunnan lisäksi mahdollisuuden kohtaamiseen ja osallistumiseen sillä ajatuksella, että ke...

Vahvaa viestiä digisti: Opas kiinnostavaan, tavoittavaan ja turvalliseen digitaaliseen viestintään Kokoomajulkaisu


30.1.2024 - Koho Satu (toim.)

Monet viestinnän ammattilaiset, kuten toimittajat ja tiedottajat, työskentelevät etänä ja monimediallisesti, mikä tarkoittaa uusien työtapojen ja -välineiden haltuunottoa. Digitaalinen viestintä ja digiturvallisuus pitäisi hallita nykyistä paremmin. Lisäksi tuotetun sisällön on oltava ymmärrettävää ja luotettavaa, minkä lisäksi se täytyy paketoida houkuttelevaan m...

Tuloksia MUUVI-hankkeesta: Muutoskyvykkyyttä, vihreää siirtymää ja digitalisaatiota mikro- ja pk-yrityksiin Kokoomajulkaisu


29.1.2024 - Järvelä Marja-Liisa (toim.)

Mikro- ja pk-yritysten jatkuvasti muuttuva toimintaympäristö haastaa yrityksiä uudistumaan. Osaamisen ja muutosvalmiuden kehittämisen tueksi tarvitaan lyhytkestoisen, työn lomassa tapahtuvan oppimisen mahdollistavia koulutuksia, jotka ovat tarjolla itsenäiseen opiskeluun ajasta ja paikasta riippumatta. Lisätukea voidaan tarjota erilaisissa info- ja sparraustilaisuuksissa, joide...

Onnistuneessa oppimisen ohjauksessa keskeistä on opettajan ja työpaikkaohjaajan yhteistyö Artikkeli


26.1.2024 - Rahkala Anna-Kristiina, Posio Auli, Poranen Ulla-Maija, Niemelä Outi, Korento Kati

Työelämässä oppiminen on tiimityötä, jonka keskiössä ovat työpaikkaohjaajan, opettajan ja opiskelijan välinen vuorovaikutus ja yhteistyö. Artikkelissa kuvataan kolmessa eri oppilaitoksessa kehittämishankkeen aikana tehtyjä työelämässä oppimisen ohjauksen pilotointeja. Tavoitteena oli tukea erityistä ohjausta tarvitsevia opiskelijoita työelämäjaksoilla sekä kehitt...

Biotalouden ja ICT:n yhteistyö vahvistaa molempia toimialoja Blogi


24.1.2024 - Honkanen Henna, Kärkkäinen Leena

Biotalouden Digi-Pilotit (BioDiPi) -hankkeessa kehitettiin uusia digitaalisia palveluja, sovelluksia ja laiteratkaisuja biotalouden yrityksille. HävikkiHäly, Luonnosta, LajitteluNeuvo ja RehuVahti digisovellukset ovat kenen tahansa toimijan vapaasti hyödynnettävissä ja kaupallistettavissa. Suomen päivitetyn biotalouss...

ICT-muutosviestinnän kehittäminen terveydenhuollon organisaatiossa Blogi


22.1.2024 - Lahtinen Merja, Korpi Hilkka, Holappa-Girginkaya Jaana

ICT-muutosviestinnässä on haasteita terveydenhuollon organisaatiossa. Joskus ICT-muutoksien tiedotteet tulevat liian suppealla jakelulla hoitoyksiköihin, jolloin tiedotteet eivät saavuta kaikkia tarvittavia henkilöitä. Tiedotteissa käytetty kieli saattaa olla liian teknistä, jolloin itse sisältö jää lukijalle epäselväksi. ICT-muutoksessa viestintäsuunnitelma on tärkeä...

Miten välikasvattamon vasikat ja hoitajat hyötyvät työohjeista? Opiskelijoilta


19.1.2024 - Hietala Suvi

Onko vasikkakasvattamolle tarpeellista laatia työohjeita? Tietysti on! Työohjeilla edistetään töiden sujuvuutta, parannetaan työturvallisuutta ja edistetään vasikoiden hyvinvointia ja olosuhteita. Kuka työohjeista loppukädessä hyötyy ja millaisia mahdolliset hyödyt sitten ovat? Vasikkakasvattamoissa (kuva 1) py...

« Vanhemmat julkaisut Uudemmat julkaisut »



Oamk Journal
Julkaisija Oulun ammattikorkeakoulu
Päätoimittaja Tiina Kaksonen tiina.kaksonen@oamk.fi
ISSN 2737-0550

Yhteydenotot:
julkaisut@oamk.fi
www.oamk.fi


Palaute ja kehitysehdotukset
Otamme mielellämme vastaan palautetta, kysymyksiä tai muutosehdotuksia.
Ota yhteyttä julkaisut@oamk.fi.

Ohjeita kirjoittajalle
Tietoa Oamk Journalista
Toimituskunta
Toimituspolitiikka
Tekijänoikeudet
Saavutettavuusseloste


© 2024 Oamk Journal
Powered by WordPress
Theme by Anders NorenYlös ↑

Ohjeita kirjoittajalle