Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) sekä opetuksen integrointia (TKIO) tehdään ammattikorkeakouluissa tavoitteellisesti. Ammattikorkeakoulujen kuvaukset TKI-työn ja opetuksen integraatiosta ovat kuitenkin moninaisia, vaihtelevia ja osittain myös niukkoja, eikä niiden perusteella synny yhtenäistä kuvaa ”TKIO”:lle. Tässä artikkelissa avataan tarkemmin ammattikorkeakoulujen TKIO-toiminnan tilannekuvaa.

TKI-työn ja opetuksen integrointi (TKIO) on ollut ammattikorkeakouluissa yksi keskeinen tavoite ja jatkuvan kehittämisen kohde. Mitä ja miten TKIO-toiminnasta kerrotaan julkisesti saatavilla olevissa materiaaleissa? Katsauksen tavoitteena oli saada vastauksia tähän kysymykseen ammattikorkeakoulujen auditointien itsearviointiraporttien ja verkkosivujen perusteilla.

TKIO-toiminta ammattikorkeakouluissa

Ammattikorkeakoululaissa (2014/932) TKI- ja taiteellinen toiminta määrätään ammattikorkeakoulujen toiseksi tehtäväksi opetuksen lisäksi. Ammattikorkeakoulut tarjoavat korkea-asteen ammatillista koulutusta, ja samalla TKI-työllä on merkittävä rooli niiden toiminnassa. TKI-työllä voidaan vastata ammattikorkeakoululaissa asetettuihin vaatimuksiin työelämäyhteistyöstä, alueen kehittämisestä ja aluevaikuttamisesta. Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston (2021, s. 4) mukaan TKI-työ on laajentunut vaikuttaviksi kokonaisuuksiksi, joissa alueellinen työelämä on noussut keskeiseen rooliin hankkeiden toteutuksissa. Samalla lukuisten laajojen verkostohankkeiden avulla on voitu kehittää suomalaista työelämää ja yhteiskuntaa.

TKI-toiminnan lisääntymisen myötä on pitkäjänteisesti tavoiteltu ja kehitetty sen integrointia opetukseen. Useat ammattikorkeakoulut ovatkin esitelleet julkaisuissaan erilaisia TKIO-toiminnan toimintamalleja ja hyviä käytänteitä (ks. esim. Helariutta ym. 2021; Helminen, 2020; Kangastie, 2016; Unkari-Virtanen & Huhtaniemi, 2023). Niiden mukaan O (opetus) on saanut rinnalleen merkittävän kumppanin TKI:sta, mutta haasteita näyttäisi vielä olevan näiden toimintojen yhdistämisessä. Kuten Unkari-Virtanen ja Huhtaniemi (2023, s. 20) toteavat, myös TKIO:n moninaiset määrittelyt ovat edelleen käytännön kehittämistyön haasteena.

Katsauksen tavoitteet ja toteutus

Tämän katsauksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten ammattikorkeakoulut sanoittavat ja kuvaavat TKIO-toimintaansa sekä samalla tarkastella, onko TKIO-käsitteen käyttö vakiintunutta vai vaihtelevaa. Näiden lisäksi tarkasteltiin myös sitä, millainen tilannekuva TKI-työn ja opetuksen integraatiosta ammattikorkeakouluissa välittyy.

Katsaukseen käytettiin kahta aineistoa. Ensimmäinen aineisto koostui ammattikorkeakoulujen auditointiraporteista, jotka olivat julkisesti saatavilla Karvin auditointirekisterissä huhtikuussa 2024 (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2024). Mukaan valittiin 19 voimassa olevaa raporttia, jotka oli julkaistu ennen 30.4.2024. Näistä 12 oli suomenkielistä, neljä englanninkielistä ja kolme ruotsinkielistä.

Toisena aineistona olivat 24 ammattikorkeakoulun verkkosivut, joista 21:n tiedot kerättiin 24.11.–15.12.2023 välisenä aikana sekä täydennettiin kolmen ammattikorkeakoulun verkkosivujen osalta 14.–16.10.2024.

Auditointiraporttien analysointi

Auditointiraporttien tarkastelu rajattiin itsearviointikuvauksiin. Korkeakoulujen auditointikäsikirjassa 2019–2024 on kaikkiaan neljä arviointialuetta. Aineistoon otettiin ensimmäiseltä arviointialueelta (Osaamista luova korkeakoulu) alakohta koulutuksen suunnittelu, jossa ammattikorkeakoulun tulee kuvata TKIO-toimintaansa seuraavien kysymysten kautta:

  • Miten tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta tai taiteellinen toiminta on integroitu opetukseen?
  • Miten korkeakoulussa huolehditaan tutkimustiedon kytkeytymisestä koulutukseen?
  • Miten henkilöstöä kannustetaan koulutuksen ja TKI-yhteyden vahvistamiseen?

Aineistoon sisällytettiin myös ammattikorkeakoulujen kuvaamat esimerkit onnistuneista kehittämistoimista. Näiden lisäksi muissa arviointialueissa aineistoon otettiin mukaan yhden ammattikorkeakoulun valitsema arviointialue: TKI-hankkeiden ja opetuksen integraatio.

Katsauksen toteuttamiseksi arviointiraporteista haettiin TKI-työn ja opetuksen yhteyttä hakutoiminnolla, jossa käytettiin sanoja ja käsitepareja (taulukko 1). Tarkoituksena oli löytää kuvauksia koulutuksen suunnittelun ja TKI-työn integraatiosta. Ruotsinkieliset raportit käännettiin DeepL-käännösohjelmalla ennen tätä vaihetta.

TAULUKKO 1. Auditointiraporttien aineistot.

Auditointiraportin asiakohtaHaussa käytetyt sanat, käsiteparitOsumat (määrät kuvaavat amk auditointiraportteja)
1.1. Koulutuksen suunnitteluTKI (RDI)17 kpl
2.4. Esimerkit onnistuneista kehittämistoimistaTKI-työn ja opetuksen integraatio
(integration)
5 kpl
4. Ammattikorkeakoulun valitsema arviointialueTKI-hankkeiden ja opetuksen integraatio1 kpl


Hakutulokset kerättiin yhteenvetotaulukkoon, jossa oli kopioituna ammattikorkeakoulujen raporteista ne kuvaukset (lauseet ja tekstikappaleet), joissa saatiin osuma taulukossa kuvattujen sanojen ja käsiteparien mukaisesti. Ammattikorkeakoulujen välillä oli eroja siinä, miten ja missä laajuudessa niissä toteutetaan integraatiota. 17 ammattikorkeakoulua kuvasi TKI-työn ja opetuksen yhteyttä koulutuksen suunnittelussa. Osumia onnistuneista TKIO-toimintaan liittyvistä kehittämistoimista oli esittää viidellä ammattikorkeakoululla.

Näistä laadittiin ammattikorkeakoulukohtaiset tiivistetyt kuvaukset, joita voitiin tarkastella rinnakkain: mitkä aiheet toistuivat ja miten ne mahdollisesti liittyivät toisiinsa. Kuvauksista tunnistettiin avainsanoja, joilla ammattikorkeakoulut kuvasivat TKI-työn ja opetuksen integraatiota. Avainsanat ja niitä jäsentävät sisällöt koottiin yhteen tiedostoon.

Auditointiraporttien tulokset

TKI-työn ja opetuksen integroinnin nykytila voitiin tiivistää ammattikorkeakoulujen auditointiraporttien perusteilla neljään teemalliseen kokonaisuuteen: TKI-työn ja opetuksen integraation kokonaissuunnittelu ja organisointi, opetussuunnitelmat, opettajien osallistuminen TKI-toimintaan ja tutkimukseen sekä opiskelijoiden osallistuminen TKI-toimintaan. Kuviossa 1 on esitetty katsauksen tekijöiden laatimia eri ammattikorkeakoulujen kuvauksista muodostettuja konstruktioita, jotka selventävät tarkemmin kutakin teemaa.

Ammattikorkeakoulujen verkkosivujen analysointi ja sen tulokset

Toisena aineistona katsauksessa käytettiin kaikkien 24 ammattikorkeakoulun verkkosivuja. Verkkosivuilta haettiin osumia hakusanoilla ”TKIO”, ”TKI ja oppiminen”, ”TKI ja opetus” sekä pelkkä ”TKI”. Vastaukset vietiin yhteiseen tiedostoon, jossa oli jokaisesta ammattikorkeakoulusta saadut tulokset osumatietoina (lukumäärät) ja niitä vastaavat linkit.

TKIO-toiminnan löytyminen ammattikorkeakoulujen verkkosivuilta oli vaihtelevaa. Kahdeksan ammattikorkeakoulun sivuilta ei löytynyt hakutoiminnolla yhtään hakutulosta, ja 11 ammattikorkeakoulun sivuilta tuloksia löytyi yhdestä kahdeksaan kappaletta. Vain viiden ammattikorkeakoulun verkkosivuilla oli yli 10 kappaletta TKIO-toimintaan liittyvää sisältöä. Kun hakusanana käytettiin TKI, hakutuloksia oli muutamasta osumasta yli tuhanteen osumaan.

Ammattikorkeakoulujen verkkosivuilla kuvattiin TKIO:ta monin tavoin. Näitä kuvauksia löytyi useiden klikkausten takaa eri artikkeleista, tiedotteista ja kokoomajulkaisuista. ”TKIO”-lyhennettä avattiin, ja O-kirjaimen sanoittamisessa oli vaihtelua (kuva 1). Useimmille ammattikorkeakouluille O tarkoitti oppimista. Yhtä lailla se viittasi osaamiseen, osaamistoimintaan ja opetukseen sekä kokonaisuuteen, jossa oppiminen ja opetus yhdistyivät TKI-toimintaan.

Usean klikkauksen kautta oli mahdollista tarkastella ammattikorkeakoulujen laatukäsikirjoja, pedagogisia ohjelmia ja toimintamalleja sekä TKI-ohjelmia ja strategioita, joissa TKIO-toiminta mainittiin. TKIO-toimintaa kuvattiin tai siihen viitattiin ammattikorkeakoulujen kansallisten ja kansainvälisten projektien yhteydessä. TKIO-toiminnan kuvauksissa korostettiin usein työelämän ilmiöiden ja ongelmien yhdistämistä. Näitä löytyi käynnissä olevien ja päättyneiden projektien omilta sivuilta sekä erilaisista tiedotteista. Lisäksi TKIO mainittiin avoimen TKI-työn toimintamallien tai -linjausten yhteydessä ja sitä kuvattiin avoimeksi TKI-integroiduksi oppimiseksi. Oppimisen avoimuus -linjauksia perusteltiin sillä, että TKIO yhdistää luontevasti aluekehitystä, TKI-työtä ja opetusta.

Hakutulosten vähyydestä ja suppeudesta johtuen ammattikorkeakoulujen verkkosivuista ei ollut mahdollista tehdä tarkempaa analyysia, jonka perusteella olisi voinut kuvata, mitä TKI:n ja oppimisen integraatiolla tarkoitetaan ammattikorkeakouluissa. Vaikka tässä katsauksessa ei ollut tavoitteena vertailla ammattikorkeakouluja keskenään, verkkosivujen osalta voidaan todeta, että TKIO:n roolissa (riippuen onko TKIO strateginen kiinnostuksen kohde vai yksittäisen projektin toiminatatapa) ja TKIO-käsitteen käytössä sekä määrittelyssä oli vaihtelevuutta. Verkkosivujen perusteella epäselväksi jäi myös se, kenen näkökulmasta TKIO-toimintaa tehdään: opiskelijan, korkeakoulun vai työelämän.

TKIO-toiminta on strateginen ja operatiivinen kokonaisuus

Tulosten tarkastelu antoi yleiskuvan siitä, miten ammattikorkeakouluissa toteutetaan TKI-työn ja opetuksen integraatiota pyrkimättä tekemään vertailua korkeakoulujen välillä. Auditointiraporteista kävi ilmi, minkälaisia askelia on otettu TKIO-toiminnan edistämiseksi viimeisten vuosien aikana. Kiinnostavia ja lupauksia herättäviä kuvauksia olivat ne, joissa TKIO nähtiin mahdollisten tulevaisuudessa toteutuvien toimien kautta. Vaikka ammattikorkeakoulut eivät viesti tästä strategisesti keskeisestä TKIO-toiminnastaan verkkosivuillaan selkeästi, ne tuovat sitä esiin muissa avoimesti saatavissa julkaisuissaan ja toimintaohjelmissaan.

TKIO-toimintaa voidaan näiden aineistojen valossa kuvata strategiseksi ja operatiiviseksi kokonaisuudeksi, jossa opetusta ja TKI:ta pystytään edistämään rinnakkain. Integraatio tukee aluekehitystä ja elinkeinoelämää sekä edistää oppimista ja eri toimijoiden yhteistyötä. Opiskelijat osallistuvat TKI-toimintaan uusissa oppimisympäristöissä, joissa he voivat kehittää TKI-osaamistaan ja ratkaisukykyään. TKI:n ja opetuksen välistä yhteyttä selkiytetään ja kehitetään erilaisissa asiantuntijatiimeissä. Yhteistyö opettajien, TKI-henkilöstön, opiskelijoiden ja työelämän edustajien välillä nähdään keskeisenä TKIO-toiminnan onnistumisen kriteerinä.

TKIO-toiminnalla on monia merkityksiä ja tavoitteita. Toisaalla toimintaympäristön voimakas murros, osaajapula ja osaamisvajeet synnyttävät ammattikorkeakouluille uudenlaisia vaatimuksia palvella työelämää ja opiskelijoita. Toisaalla taas TKIO:lla voi olla hyvin praktisia tavoitteita, joissa opiskelijoita tuetaan kehittymään tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotaidoissaan, ja tulevaisuudessa yhä enemmän yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän kanssa.

Kuten useassa ammattikorkeakoulun auditointiraportissakin todettiin, TKIO-toiminnan merkitys kasvaa, ja siksi sille tarvitaan yhteistä ymmärrystä ja määrittelyä. Lisää tutkimusta tästä aiheesta tarvitaan. Tähän tarpeeseen omalta osaltaan vastaa ammatillisten opettajakorkeakoulujen (Haaga-Helia, Hamk, Jamk, Oamk ja Tamk) yhteinen tutkimusryhmä, joka parhaillaan tekee tutkimusta siitä, miten TKIO näyttäytyy ammattikorkeakoulun henkilöstön työssä. Tutkimuksen tulokset tullaan julkaisemaan vuonna 2025.


Päivi Kilja
yliopettaja
Ammatillinen opettajankoulutus
Oulun ammattikorkeakoulu

Kati Korento
lehtori
Ammatillinen opettajankoulutus
Oulun ammattikorkeakoulu

Sirpa Laitinen-Väänänen
johtava tutkija
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Merja Alanko-Turunen
yliopettaja
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Annukka Tapani
lehtori
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Tampereen ammattikorkeakoulu

Katja Vähäsantanen
tutkijayliopettaja
HAMK Edu -tutkimusyksikkö
Hämeen ammattikorkeakoulu

Susanna Kanninen
suunnittelija
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu



Pedagogical Leadership ja sen osahanke TKI-toiminnan ja oppimisen integraatiota tutkimuksellisesti kehittävä hanke

Kesto: 1.10.2023–30.11.2024

Rahoittaja: OKM

Koordinaattori: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Osatoteuttajat: Oulun ammattikorkeakoulu, Hämeen ammattikorkeakoulu, Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja Tampereen ammattikorkeakoulu


Kaikki hankkeen julkaisut Oamk Journalissa

Lähteet

Ammattikorkeakoululaki 932/2014. https://www.finlex.fi/fi/laki/smur/2014/20140932

Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry. (2021). Vaikuttava ammattikorkeakoulu: TKI-toiminta ammattikorkeakouluissa 2020. https://www.arene.fi/wp-content/uploads/Raportit/2021/Vaikuttava%20ammattikorkeakoulu%20-%20TKI-toiminta%20ammattikorkeakouluissa%202020.pdf?_t=1623303453

Helariutta, A., Fred, M., Kangastie, H., Merimaa, M., & Päällysaho, S. (toim.) (2021). Avoin TKI-integroitu oppiminen − toimintamallit ja hyvät käytänteet [Laurea-julkaisut 163]. Laurea-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-610-5

Helminen, J. (toim.), (2020). Näkökulmia osallistavaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan: Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 5 [DIAK TYÖELÄMÄ 18]. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-348-3

Kangastie, H. (toim.), (2016). Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan integrointi opetukseen Lapin ammattikorkeakoulussa [Lapin amkin julkaisuja Sarja B 20/2016]. Lapin ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-149-8

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. (2024). Korkeakoulujen auditointirekisteri. https://www.karvi.fi/fi/arvioinnit/korkeakoulutus/korkeakoulujen-auditointirekisteri

Unkari-Virtanen, L., & Huhtaniemi, M. (toim.), (2023). TKIO, Tulevaisuuskestävää innovointia ja osaamista. Metropolia ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-383-1

Unkari-Virtanen, L. & Huhtaniemi, M. (2023). Avointa TKIO-toimintaa rakentamassa. Teoksessa L. Unkari-Virtanen & M. Huhtaniemi (toim.), TKIO, Tulevaisuuskestävää innovointia ja osaamista (s. 20–23). Metropolia ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-383-1