Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) opiskelijoilta kysyttiin lukuvuonna 2021–2022 palautetta Study Group -tuutoroinnista. Yhteensä 182 opiskelijaa vastasi kyselyyn. Vastauksista kävi ilmi, että tämän tyylisestä tuutoroinnista on ollut apua opintojen aikana. Opintoihin liittyvien ajankohtaisten asioiden läpikäynti säännöllisesti oman opettajatuutorin ja opiskelukavereiden kanssa auttoi matkalla kohti valmistumista. Muilta saatu kannustus ja tunne siitä, että tarvittaessa on joku jolta kysyä, tuki opiskelijoita.
Ohjauksella hyvinvointia (OHJY) -hankkeessa kerättiin lukuvuoden 2021–2022 aikana Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) opiskelijoiden kokemuksia ja mielipiteitä Study Group -tuutoroinnista [1]. Kyselyt, joita tehtiin kaikkiaan kolme, toteutettiin sähköisinä Webropol-kyselyinä. Kyselyistä saadun tiedon ja ideoiden avulla Study Group -tuutorointia pyritään kehittämään edelleen.
Syksyllä 2021 tietoa kerättiin kahdelta päiväopiskelijaryhmältä. Kevään 2022 kyselyyn osallistui opiskelijoita neljästä monimuotoryhmästä. Kevään 2022 aikana toteutettiin myös toinen kysely, jossa tietoa kerättiin keväällä 2019 Study Group -tuutoroinnin pilottiryhmänä toimineelta opiskelijaryhmältä. Ryhmä oli toiminut pilottiryhmänä, kun mallia on ensi kertaa alettu soveltaa Oamkissa. Tällä kyselyllä haluttiin selvittää, miten jo valmistumisvaiheeseen ehtineet ”Study Group -tuutoroinnin pioneerit” kokivat tuutorointi-menetelmän toimivuuden. Taulukossa 1 on esitetty kyselyiden vastaajamäärät ja vastausprosentit.
Ryhmä | Kyselyn ajankohta | Ryhmän koko | Kyselyyn vastanneiden lukumäärä | Vastausprosentti ryhmittäin | Vastausprosentti koko kysely |
LIK21SPY | Syksy 2021 | 43 | 27 | 63 % | 65 % |
TIK21SP | Syksy 2021 | 67 | 44 | 66 % | |
LIK22KMT | Kevät 2022 | 38 | 11 | 29 % | 36 % |
SAI22KM | Kevät 2022 | 48 | 13 | 27 % | |
TIK22KM | Kevät 2022 | 87 | 55 | 63 % | |
TVT22KMO | Kevät 2022 | 93 | 18 | 19 % | |
TIK19KM | Kevät 2022 | 44 | 14 | 32 % | 32 % |
Kerätystä tiedosta saatujen perusraporttien tarkastelujen lisäksi aineistoissa suoritettiin vertailuja eri taustamuuttujien suhteen (esimerkiksi opiskeluryhmä, sukupuoli, perheellisyys, aiempi koulutus ja oman Study Group -ryhmän koko). Haluttiin selvittää, löytyykö Study Group -tuutorointiin liittyvissä kokemuksissa eroja eri ryhmien välillä. Vertailuissa huomioitiin kuitenkin se, ettei vastaajia voitu tunnistaa ja luvattu anonymiteetti säilyi.
Kerättyjen aineistojen perusteella sukupuolella tai koulutustaustalla (lukio tai ammatillinen perustutkinto) ei havaittu olevan vaikutusta siihen, mitä vastaajat ajattelivat Study Group -tuutorointiin liittyvistä asioista. Vastaajat olivat hyvin samanikäisiä, eikä näin ollen iänkään nähty vaikuttavan annettuihin vastauksiin. Vain muutamilla vastaajilla oli aiempaa kokemusta Study Group -tuutoroinnista. Perheellisiä vastaajista oli niin pieni osa, ettei vertailuja perheellisten ja perheettömien välillä voitu tehdä.
Sen sijaan sillä, missä vaiheessa opiskelijat jaettiin Study Groupeihin, oli vaikutusta siihen, kuinka hyvin opiskelijat kokivat ystävystyneensä oman Study Groupinsa jäsenten kanssa (kuvio 1). Syksyn 2021 kyselyyn vastanneissa kahdessa ryhmässä oli noin kahden viikon aikaero ryhmien muodostamisessa. Ne opiskelijat, jotka jaettiin aikaisemmin Study Groupeihin, kokivat saaneensa paremmin uusia kavereita omasta Study Groupistaan kuin ne opiskelijat, jotka jaettiin Study Groupeihin vasta muutamaa viikkoa myöhemmin.
Opiskelijoilta kysyttiin yhteydenpidosta oman Study Group -ryhmänsä kanssa. Kun verrattiin syksyllä kerätyn aineiston (päiväopiskelijat) ja keväällä kerätyn aineiston (monimuoto-opiskelijat) vastauksia, huomattiin, että päiväopiskelijoiden yhteydenpito oli hieman aktiivisempaa kuin monimuoto-opiskelijoilla (kuvio 2). Noin puolet kyselyihin vastanneista piti yhteyttä oman Study Group -ryhmänsä jäseniin vähintään kerran viikossa, moni jopa päivittäin.
Yhteydenpito on helppoa useiden tarjolla olevien sovellusten avulla. WhatsApp, Teams ja Discord olivat yleisimmät käytetyistä sovelluksista (kuvio 3). Jopa 80 prosenttia vastaajista kertoi saaneensa apua omalta ryhmältään opintoihin liittyvien tehtävien, esimerkiksi ohjelmointitehtävien, teossa.
Opiskelijoita pyydettiin arvioimaan taulukossa 2 esitettyjen asioiden tärkeyttä. Tärkeimpänä Study Group-tuutoroinnissa koettiin ajankohtaisten, opiskeluun liittyvien asioiden käsittely.
Syksy 2021 (n = 71) | Kevät 2022 (n = 97) | |||||
Erittäin tärkeää | Jonkin verran tärkeä | Ei lainkaan tärkeä | Erittäin tärkeää | Jonkin verran tärkeä | Ei lainkaan tärkeä | |
Ajanhallinta (esimerkiksi Outlook-kalenterin käyttö) | 34 % | 55 % | 11 % | 33 % | 57 % | 10 % |
Opiskelutaidot | 65 % | 32 % | 3 % | 45 % | 53 % | 2 % |
Ryhmätyötaidot | 69 % | 28 % | 3 % | 53 % | 39 % | 8 % |
Viestintätaidot (esimerkiksi Teamsin käyttö) | 45 % | 45 % | 10 % | 45 % | 48 % | 7 % |
Ajankohtaiset opiskeluun liittyvät asiat | 86 % | 14 % | 0 % | 80 % | 19 % | 1 % |
Avoimessa palautteessa opiskelijat toivoivat Study Group -tapaamisiin vapaamuotoista juttelua opintoihin ja hyvinvointiin liittyvistä aiheista. Ryhmätyötaitojen opiskelua toivottiin myös.
Sekä syksyn 2021 että kevään 2022 opiskelijoille esitettiin lähes samat, taulukoista 3 ja 4 löytyvät väittämät. Mielipiteet jakautuivat molemmissa kyselyissä hyvin samanlaisesti. Study Group -tuutoroinnin järjestämiseen oltiin pääosin tyytyväisiä. Tämä kävi ilmi myös vapaasta palautteesta. Eräässä palautteessa todettiin kuitenkin näin:
Osalla ryhmät eivät ole olleet niin toimivia. Kuunnellessa muiden parempia kokemuksia opiskelijan ulkopuolisuuden tunne voi korostua, ellei ole saanut vastaavia kokemuksia SG-ryhmän ulkopuolelta.
Täysin samaa mieltä | Jonkin verran samaa mieltä | Jonkin verran eri mieltä | Täysin eri mieltä | En osaa sanoa | ||
SG-ryhmän koko on sopiva | 56 % | 41 % | 3 % | 0 % | 0 % | |
Olen tyytyväinen oman SG-ryhmäni kokoonpanoon | 55 % | 34 % | 10 % | 1 % | 0 % | |
SG-tuutorointiajankohdat ovat olleet sopivia | 49 % | 42 % | 9 % | 0 % | 0 % | |
Sain ensimmäisessä SG-tuutortapaamisessa hyödyllistä tietoa | 42 % | 48 % | 7 % | 0 % | 3 % | |
SG-tuutortapaamiset onnistuivat hyvin verkossa | 69 % | 24 % | 7 % | 0 % | 0 % | |
Oli hyvä, että tavattiin ensimmäisellä kerralla kasvotusten | 65 % | 15 % | 10 % | 0 % | 10 % | |
Aikaa SG-tuutortapaamisille oli riittävästi | 58 % | 27 % | 15 % | 0 % | 0 % | |
SG-tuutortapaamisia oli sopivin väliajoin | 55 % | 35 % | 9 % | 1 % | 0 % | |
Sain helposti tiedon SG-tuutortapaamisista | 71 % | 28 % | 1 % | 0 % | 0 % | |
Tapaamisten sisältö oli tarkoituksenmukainen | 63 % | 30 % | 4 % | 0 % | 3 % |
Täysin samaa mieltä | Jonkin verran samaa mieltä | Jonkin verran eri mieltä | Täysin eri mieltä | En osaa sanoa | |
SG-ryhmän koko on sopiva | 67 % | 27 % | 4 % | 2 % | 0 % |
Olen tyytyväinen oman SG-ryhmäni kokoonpanoon | 57 % | 31 % | 7 % | 2 % | 3 % |
SG-tuutorointiajankohdat ovat olleet sopivia | 59 % | 31 % | 5 % | 2 % | 3 % |
Sain SG-tuutortapaamisissa hyödyllistä tietoa | 55 % | 33 % | 7 % | 0 % | 5 % |
SG-tuutortapaamiset onnistuivat hyvin verkossa | 73 % | 21 % | 3 % | 0 % | 3 % |
Olisi hyvä tavata oma SG-ryhmä aluksi kasvotusten | 32 % | 26 % | 20 % | 8 % | 14 % |
Aikaa SG-tuutortapaamisille oli riittävästi | 62 % | 27 % | 6 % | 1 % | 4 % |
SG-tuutortapaamisia oli sopivin väliajoin | 56 % | 31 % | 9 % | 1 % | 3 % |
Sain helposti tiedon SG-tuutortapaamisista | 69 % | 19 % | 7 % | 3 % | 2 % |
Tapaamisten sisältö oli tarkoituksenmukainen | 55 % | 32 % | 7 % | 0 % | 6 % |
On hyvä idea tehdä SG-ryhmän kanssa eri opintojaksojen ryhmätöitä | 61 % | 26 % | 3 % | 3 % | 7 % |
Lopuksi muutamia nostoja ”pioneeriryhmän” kyselystä keväältä 2022. Tähän kyselyyn vastaajat ovat jo valmistuneita tai kohta valmistumassa olevia opiskelijoita, jotka toimivat Study Group -tuutoroinnin pilottiryhmänä keväällä 2019.
Vastaajista 86 prosenttia ilmoitti osallistuneensa tuutortapaamisiin aina tai useimmiten. Kysyttäessä, kuinka hyödylliseksi Study Group -tuutorointi koettiin eri opiskeluvuosina, huomattiin, että tämän tyyppiselle tuutoroinnille on tilausta myös ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen (taulukko 5).
Hyvin | Kohtalaisesti | Huonosti | En osaa sanoa | |
SG-tuutorointi oli hyödyllistä ensimmäisenä opiskeluvuonna | 93 % | 7 % | 0 % | 0 % |
SG-tuutorointi oli hyödyllistä toisena opiskeluvuonna | 71 % | 29 % | 0 % | 0 % |
SG-tuutorointi oli hyödyllistä kolmantena opiskeluvuonna | 64 % | 22 % | 7 % | 7 % |
Study Group -tuutoroinnin koettiin onnistuneen, kun tapaamisissa saatiin ajankohtaista tietoa ja tukea oman ryhmän jäseniltä. Myös opettajatuutorin rooli koettiin tärkeäksi. Epäonnistumisia tuli, kun omaan ryhmään sattui ”vapaamatkustelijoita” tai niitä, jotka eivät ilmaantuneet paikalle tapaamisiin. Lopuksi muutama lainaus pioneeriryhmän vapaista palautteista.
Ryhmän luonti onnistui täydellisesti, ilman ryhmää olisin varmasti lopettanut opiskelun kesken.Study Groupissa toimiminen auttoi minua suorittamaan opintoni loppuun vähemmällä stressillä. Oli hyvä tietää, että apua pystyi pyytämään muilta ryhmän jäseniltä ja tuutorilta matalalla kynnyksellä.
Meitä kannustettiin, vaikka meistä itsestämme tuntui, että deadlinet koituu välillä kohtaloksi.
Oli hyvä, kun pystyi olemaan mukana vaikka oli missä vain. Meillä tuutorkeskustelut olivat etänä.
Sanna Rönkkö
lehtori
Oulun ammattikorkeakoulu, Liiketalouden yksikkö
Susanna Saarinen
lehtori
kampus-opo
Oulun ammattikorkeakoulu, Sosiaali- ja terveysalan yksikkö
Sinikka Viinikka
lehtori
Oulun ammattikorkeakoulu, Informaatioteknologian yksikkö
Kaikki hankkeen julkaisut Oamk Journalissa
Lähteet
[1] Saarinen, S. & Viinikka, S. 2022. Study Group -tuutorointi osana opiskelijan ohjausta. Oamk Journal 68/2022. Hakupäivä 28.6.2022. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2022050532760
Vastaa
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.